Dag 86 Murias de Rechivalda Foncebadón 21,6km

26 juni 2018 - Foncebadón, Spanje

We hebben ons voorgenomen weer vroeg te vertrekken. We laten het een beetje afhangen van wanneer we de eerste geluiden horen. Als om drie uur de eersten beginnen te rommelen is dat wel heel vroeg. Om 5uur dan maar. Het is wat moeilijker om je spullen bij elkaar te halen in het schemerlicht. Ook om dan zachtjes in te pakken is een kunst. Ik neem zo snel mogelijk alles mee naar buiten om daar vervolgens de rugzak gereed te maken. Daar tref ik ook het Japanse meisje wat gisterenmiddag nog arriveerde. Zij pufte en klaagde over de warmte. Maar je moet voorstellen dat ze kleding droeg met lange mouwen, een lange broek, een sjaal en handschoenen. Ja, de zon mag geen huid raken. Ze kan in de ochtend nog even profiteren.
De dag verloopt prima. Ik lig prima op schema. Ik zie Hermann bij een pauzeplaats. Hij haalt twee colaatjes en komt teruggelopen. De glazen zijn tot de rand gevuld. Ze herinneren mij aan de borrels voor onze pa. Als die gevuld was onder de rand en er geen kop op zat zij hij: Zèèder mee gevallen jongen? De laatste kilometers zijn pittig. Grote keien, hoge temperaturen en flinke stijging. Uiteindelijk kom ik aan in het dorp. Een plaats waar 10 jaar geleden haast niemand van gehoord had. De Camino heeft hier verandering in gebracht. Weer wel op zijn Spaans. Huizen half af en een weg die tot voorin het dorp loopt. Wat klaar is ziet er picobello uit. Thomas en Heike zijn mij voorbij gekomen en zitten met Hermann op het terras. Heerlijk om ze weer te zien. Ik kijk al uit naar vanavond als we gezamelijk eten. Eerst een biertje en een douche. Hier ontdek ik kleine schade. Mijn kruis is door. Niet van mij maar van mijn onderbroek. Het moest er van komen met al die agressieve handwasjes. Hier helpt geen uierzalf. Ik ga proberen het nog 10 dagen te redden. Morgen nog een 100 meter klimmen naar de Cruz de Fierro. De plek die door pelgrims gebruikt wordt om hun "last" achter te laten vaak in de vorm van een steen. Het wordt een emotioneel moment waar ik met gemengde gevoelens naar uitkijk.

1. Roel:
    26 juni 2018
    Het aftellen kan beginnen Bart. Respect jongen.
  2. Miranda marcelis:
    26 juni 2018
    Toppie weer van je. Weer een dag voorbij. Het gaat je lukken. Een super trotse kapster. En muisstil zijn dat ken ik wel van je. Doet me denken aan onze nachtdienst haha. ☘️Gr Miranda
  3. J. Vermeiren:
    26 juni 2018
    He Bart nog even doorbijten, jij bent er bijna. Toppie jongen petje af voor jou. Het laatste stukje gaat ook nog wel hoor, weinige hadden dit verwacht. In gedachten lopen we deze laatste dagen met jou mee, groetjes en tot ziens
  4. Ad Peeters:
    26 juni 2018
    Zo zie je wat doorzettingsvermogen met je doet. Top Bart.
  5. Corrie Donders:
    26 juni 2018
    Diepe buiging voor jouw doorzettingsvermogen, het einde van de reis nadert, blijf er van genieten, dat doe ik ook steeds van jouw verhalen
  6. Jolanda Donders:
    26 juni 2018
    Nou dan breng ik niet alleen mijzelf en Merel mee maar ook nieuwe onderbroeken haha.
  7. Berry:
    26 juni 2018
    Dès nou onderbroekenlol en dan hedde zeker ok un nuuw borseltje nôôdig ?
    Die foto van die maaltijd doet me denken aan de eieren die we bakten als we een avond flink doorgezakt waren. Die hielpen nog eens tegen een kater. Goeie ondergrond ! Daar kun je weer wat kilometers mee vreten !
    Wat zal die stokkenman jaloers zijn op jouw kunstwerk. Bijna 2300 km gelopen en nog niks geleden. Zeker van een zuinige pelgrim geweest ? Bart, ge zèèt goed bezig !
  8. Ans en Rien:
    27 juni 2018
    Bart, hou nog even vol en je hebt het gehaald. Kerel, wat hebben we grote bewondering voor jou. Dit is echt wel zo’n grote prestatie, heb er geen woorden voor. Geweldig.
  9. Ton:
    27 juni 2018
    Beste broer. Morgen de Cruz de Ferro. Een indrukwekkend en markant punt van je camino en een bemoedigend teken voor pelgrims dat ze Santiago halen.
    Volhouden:
    Volhouden als de neiging komt op te geven, heeft alle grote mannen GROOT gemaakt.
    Broer Bon camino en geniet morgen van het moment
  10. Andre:
    27 juni 2018
    Wa un schône foto’s, verhaole, en wa nog mar un stukske te gaon hèdde nog mar te doen. Stiekum legde zô nog un end af. En wôt ie nie ruileh oewe staf, waant die van hum waare nie zo schôn as die van jou. Wel hadde ze minder gelôpeh. As ik dees schrèf zèdde gij al wir op pad, hedde oe irste sangria aachter oewe kieze zitte zo ongeveer. Geniet van de laatste km’s
  11. Corrie v lieshout.:
    27 juni 2018
    Toppie bart bijna je droom waargemaakt.
  12. Marinus Kistemaker:
    27 juni 2018
    Ja, Bart, dat wist je toch Donders goed : op de Jakobsweg moet je het kruis uit je broek vechten om in Santiago aan te komen !
    Le chemin de Saint Jacques est un chemin de croix😉 !
    Bon camino !
  13. Alex Derkse:
    29 juni 2018
    Dit klinkt als de laatste hobbel die genomen moet worden zodat je je scriptie mag afronden. Zo veel gedaan en dan de afronding. Geweldig dat je al zo ver bent gekomen. Deze tocht is een fantastiche leerschool over het leven. Chappeau Bart.