Dag 97 Santiago de Compostella

7 juli 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Om 06.00uur ben ik wakker. Ik probeer de slaap nog een keer te vatten maar dat lukt niet erg. Het zal wel even duren voordat de biologische klok weer bijgesteld is. Vandaag een relax dag in Santiago. Om een uur of 8 gaan we richting administratiebureau voor het ophalen van de compostella. In de rij ontmoet ik Nancy en Doug uit de States. Zo grappig, ik was met ze in Orrison toen we de Pyreneeën over gingen. Het is zo leuk om weer mensen te ontmoeten die je al eerder bent tegengekomen. We gaan voor de tweede keer een bakkie doen in de huiskamer. Wederom welkom geheten door Nederlandse vrijwilligers. Heerlijk om zo de day after even door te spreken. Na de koffie sta ik even op het plein voor de kathedraal. Gisteren nog dacht ik dat iedereen op ons stond te wachten en ik beleefde een emotioneel hoogtepunt. Nu zie ik de binnenkomst van anderen. Ze komen alleen of er wordt op hen gewacht. Ik herken de emotie en krijg weer de tranen. Dan realiseer ik me dat dit de hele dag zo door zal gaan. Maar ook morgen en overmorgen, volgende week en de komende maanden en jaren. Iedere dag pelgrims die hier op een of andere manier hun emotionele ontlading hebben. En dan voel ik me weer heel klein. Niets meer als een passant op het grote plein. Dat gevoel wordt versterkt als ik later het beeld van Jacobus omhels. Ik zie de afgesleten steen en realiseer me hoeveel voeten hier al gestaan hebben. Slechts een passant maar met het gevoel dat ik een bijdrage kan leveren aan een betere wereld. Onze politieke leiders zouden de Camino moeten lopen. Daar zou ik wel belastinggeld voor over hebben. Morgen nog een tour langs de kust van het mooie Galicië met bezoek aan Muxia en Finisterre. Een bezoek wat ik asnvankelijk liever lopend had gedaan. Echter samen met Jolanda en Merel een bustochtje is ook leuk.

1. Ad Peeters:
    7 juli 2018
    Nog een mooi slotverhaal bart,geniet er morgen goed van want hier kun je dan samen fijn op terug kijken.
  2. Gerrie govers:
    7 juli 2018
    Wat een verrassing, nog een keer een bericht van jou. Jij moet afscheid nemen van al je lieve vrienden , en wij van jouw blog .
    Nogmaals...Super gedaan Bart ....
    Geniet morgen van je laatste dag, en welkom maandag op Nederlandse bodem.
  3. Miranda marcelis:
    8 juli 2018
    Dit zal wel een van je laatste verhalen zijn. Ik zal het toch wel missen. Die geweldige verhalen. Maar ook toch weer fijn om je weer terug te zien. Zo knap en trots dat je het gehaald hebt. Geniet samen met Jolanda en merel van de laatste dag. ☘️Gr Miranda
  4. Ineke van der pennen:
    8 juli 2018
    ohhhh wat fijn, je hebt nog een verslag geschreven . Ik was al bang dat het voorbij zou zijn om tijdens mijn ontbijt jouw belevenissen te lezen. wat een mooie foto met Jolanda en Merel. jullie stralen, prachtig!! .Geniet vandaag samen en voor morgen goede reis terug naar het Hasseltplein.
  5. Jose Rasenberg:
    8 juli 2018
    Hoi Bart je sluit mooi af met dit verhaal, geweldig dat we een eind met je mee mochten lopen hoor. Jij hebt genoten maar wij nog meer misschien van jou prachtige verhalen.
    Bedankt ik heb genoten met een Grote Brabantse "G".
    Wandelgroet José
  6. Marjon:
    Top prestatie Bart. 👍🏻👍🏻👍🏻
    Geniet nog van de komende tijd en houd vast wat je allemaal ervaren hebt.
  7. Ruud de Groot:
    8 juli 2018
    Respect Bart, we gaan zeer zeker deze blog missen, maar ik ben blij dat je er bent. Geniet nog maar even van het mooie Galicië, samen met Jolanda en Merel. Dat heb je verdient.
  8. Ad Kusters:
    8 juli 2018
    Bart geweldig je missie heb je volbracht . Ik hoop je nog eens te spreken hier in Tilburg of bij Jong Nedrland👍💪👌
    Ad Kusters
  9. Ton:
    8 juli 2018
    Beste broer. Missie volbracht. Wat blijft zijn al die indrukken,emoties en herinneringen en de contacten met al die pelgrims uit alle windstreken en werelddelen. Geweldig. Fijne avond en goede vlucht
  10. Richard Jonkers:
    8 juli 2018
    Even voor de goede orde. Dit was dag 97. Dat houdt in dat we nog 3 dagverslagen tegoed hebben. Stel ons niet teleur. We missen je verslagen nu al.