Dag 98 Finisterre

8 juli 2018 - Finisterre, Spanje

Vandaag met de bus naar Finisterre en Muxia. Twee steden die in relatie tot Santiago belangrijk zijn. Finisterre is dat niet altijd geweest maar de laatste tientallen jaren is het steeds meer gebruikelijk dat pelgrims doorlopen tot Finisterre omdat dat volgens de Romeinen de meest westelijke plasts was op aarde. Het einde van de wereld dus. Dit wordt gemarkeerd door de 0,0km paal. Eigenlijk had ik dit ook lopend willen doen maar ik kwam er al snel achter dat dit in mijn beschikbare tijd niet zou lukken. Achteraf ben ik er niet rouwig om dat we dit met een bustochtje doen. Finisterre zelf is erg in trek bij toeristen dus ook druk. Ik heb er wel een heerlijke paella gegeten. De lekkerste ooit. De kust en de blik op het einde van de wereld is wel mooi. De kust van Galicië is zowieso erg mooi. Dan door naar Muxia, de stad waar Jacobus het land heeft verlaten en zijn lichaam weer is teruggekeerd. Ook hier een ruige rotsachtige kustlijn.
Op het einde van de avond ga ik op zoek naar Herman. Hij zit met Catharine, Anna en nog wat bekenden op het terras. Hij heeft voor mij een cadeautje gekocht. Hij heeft zich hiervoor laten inspireren door een Duitse auteur. Hij geeft mij een belletje. Wanneer ik het geluid hoor van dit belletje zal ik tetugdenken aan onze tijd. We drinken nog wat en als de klok twaalf slaat is het tijd voor de laatste omhelzing. Tot ooit beste Camino vrienden, tot ooit. Ik weet niet of we elkaar ooit weer zullen zien maar in herinnering zullen ze altijd blijven bestaan. We realiseren ons dat het avontuur eindig is en dat het daarom ook tijd is om te gaan. Terug naar het andere leven, terug naar de andere familie. Ondanks alles ben ik blij dat ik een familie heb om weer naar terug te gaan. Morgen naar huis. Overmorgen is de Camino een herinnering. Mijn trouwe volgers mogen van mij nog één verslag verwachten. Eén verslag waarin ik de balans opmaak van mijn Camino.

1. Ineke van der pennen:
    9 juli 2018
    Goedemorgen Bart. Fijn om nog iets te lezen over de laatste dag van jouw Camino.
    vandaag terug naar tilburg .Goede reis terug .Bedankt dat ik jouw reis mee heb mogen maken door de prachtige verhalen die je elke dag met ons deelden.
  2. Miranda marcelis:
    9 juli 2018
    WoW wat een mooi verhaal. Ik zal het gaan missen en zo leuk om je verhalen te lezen maar ook weer een fijn gevoel dat alles goed verlopen is. En super trots dat je het toch mooi gedaan en gehaald hebt. ☘️Gr Miranda
  3. Udo:
    9 juli 2018
    Ik weet niet wat ik moet zeggen, maar ik zeg gefeliciteerd. jij en Hermann kunnen trots op elkaar zijn en ik denk dat er nu een nieuwe Duits-Nederlandse vriendschap is gevonden :-)

Änderung vorschlagen

Ik weet niet wat ik moet zeggen, maar ik zeg Maar hartelijk gefeliciteerd. jij en Hermann kunnen trots op elkaar zijn en ik denk, dat zich nu een nieuwe Duits-Nederlandse vriendschap gevonden heeft :-) besten wensen en groeten / Viele Grüße Udo
  4. Gerrie govers:
    9 juli 2018
    Leuk ! Een laatste bericht... afscheid nemen van een hele bijzondere reis..
    Een prachtige herinnering neem je mee naar huis.
    Gezellig nu weer naar huis ..goeie vlucht ..en tot ziens 😘 🙋‍♀️
  5. Els:
    9 juli 2018
    Bart bedankt dat wij samen met jou je avontuur mochten beleven.
    Soms voelde het alsof we naast je liepen, omdat je ons zo meenam in je verhaal. Ook liet je horen "en soms ook zien "je mindere momenten je persoonlijke gedachte en vragen aan jezelf.
    We lazen je vragen en gedachte over het leven en de toekomst.
    Wij kennen je al zolang, en toch leerde we nu een andere Bart kennen.
    Je hebt je uitdaging gehaald waar je trots op moet zijn. Nu terug naar Tilburg, waar een nieuwe uitdaging op je wacht, een heerlijk ligbad, je gezinnetje, uitrusten, Nijmegen, en dan op de fiets naar je baas.
    Maar vooral ook het praten en delen over deze ervaring.
    Als jij een lezing en/of een boek gaat schrijven zijn wij 1 van de vele genadige hiervoor. Nu eerst lekker genieten thuis.
    Bedankt bedankt.
  6. Berry:
    9 juli 2018
    Prachtig dat je avontuur niet abrupt stopte in Santiago, maar dat jullie er samen een mooie afsluiting van hebben kunnen maken.
    Waarom loopt een Belg op maandag naast zijn fiets ? Dan zit het weekend erop.
    Zo is het nu ook met je camino Bart, je hebt het ondanks wat strubbelingen gehaald. Proficiat, wij vinden het een superprestatie !
  7. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    9 juli 2018
    Heel goed dat je nog de plaatsen Muxia en Finisterra bezocht hebt. Nu is het dan helemaal af. Gefeliciteerd! Goede terugreis gewenst en hopelijk schrik je niet van de dorre en platte omgeving hier in Nederland.
  8. Andre:
    9 juli 2018
    Terwijl ik dit schrijf, ben je (al)weer onderweg naar Tilburg. De stad waar je op 2e Paasdaag afscheid nam om je te storten in een nieuw avontuur. En wat voor een, ook al ben je er niet bij geweest, het voelt wel zo dat dat wel was. Het waren de verhalen die je meesleurde op weg naar Santiago en zo e.e.a. Intens mee kon beleven. Nu weer ‘gewoon’ de dag openen, zonder de verhalen maar wel met respect voor wat je gedaan hebt. Geniet van de vrije tijd die je nu nog hebt en je zal je verhaal de komende tijd wel vaak moeten afsteken. Maar ja, vertellen kun je, dus zal dat je makkelijk afgaan. 😉
  9. Alex:
    10 juli 2018
    Je hebt een mooi avontuur gehad, iets waar je je leven lang met trots op terug kunt kijken.
    In afwachting van je laatste blog,
    Fijne terug reis,
    Bedankt UIT!