Dag 99 De balans

9 juli 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

Het is 100 dagen geleden dat ik mijn rugzak inpakte. Morgen is de Camino op de honderdste dag een herinnering. Op de vraag hoe het was is maar een antwoord van toepassing. Het was geweldig. Honderd dagen geen TV, geen krant, geen misère, geen slecht nieuws, geen fake news alleen maar fijne mensen ontmoeten, naar heerlijke openhartige verhalen luisteren, op de meest fantastische plekken komen, in de meest uiteenlopende accomodaties slapen en overal de schoonheid van de natuur ondergaan. Het doet iets met je. Je denkt na over jezelf en over je bestaan. Je maakt je balans op van je leven. Ik heb niet voor niets al eerder gezegd dat als je toch zou moeten sterven je dat op of na de Camino het beste kunt doen. Want de Camino maakt je duidelijk wat belangrijk is voor je. En dit is uniek, dit is voor iedereen anders. Voor mij staat als een paal boven water dat de relaties in mijn leven van het allergrootste belang zijn. Vrouw, gezin, vrienden, collega's en sociale omgeving is waar het om gaat. Ze staan naast je en mocht je eens een keer vallen dan helpen zij je weer op te krabbelen. En zo heb ik mijn Camino ook ervaren. Een reis met vallen en opstaan zo wel letterlijk als figuurlijk. En wat prijs ik mij gelukkig met al diegenen die me daarbij geholpen hebben. Ik weet echt niet of ik zonder die steun mijn bestemming zou hebben bereikt. Iedereen bedankt voor het met mij "meelopen". Letterlijk meelopen tijdens mijn tocht en figuurlijk meelopen dmv de berichten, reacties op mijn blog en simpelweg door gewoon aan me te denken. Jullie hebben het mogelijk gemaakt dat ik 100 dagen onderweg kon zijn naar de bestemming Santiago. Een bestemming die al honderden jaren mensen inspireert en ik gun iedereen toe ook zal blijven inspireren. Mijn laatste dank gaat uit naar mijn Camino vrienden. Michiel in het allereerste uur gevolgd door Peter die mij Frankrijk in hielp. Mijn Franse vriend Claude waar ik een speciale band mee had en dan natuurlijk in Spanje Catharine, Heike en Thomas waar ik erg gezellige en fijne momenten mee heb gehad. Maar de meeste dank aan mijn vriend en slapie Hermann. Zij hebben mijn Camino kleur gegeven.
Mijn doel is bereikt. Anders als dat ik dat gepland had maar hoe zei Mannu het ook al weer? De pelgrim maakt niet de Camino het is de Camino die de pelgrim maakt. Ik sluit af met een tekst van Huub van der Lubbe. Een tekst die mijn Camino het beste samenvat. Bedankt trouwe blogvolgers. Het was voor mij een genoegen om mijn ervaringen aan het papier toe te vertrouwen en jullie hier van deelgenoot te maken.

Gaandeweg ga je beseffen
Gaandeweg dringt tot je door
Waar de tocht je toe zal brengen
Gaandeweg zie je het spoor
Gaandeweg kom je erachter
Gaandeweg groeit het gevoel
Dat het eindpunt niets is als een middel
En de weg - het weg zijn - is je doel

Dat je bestemming slechts de weg waarlangs was
En het onderweg zijn was je doel

Stad en land (Huub van der Lubbe)

1. Tom:
    9 juli 2018
    Fijn dat je er zo'n positief gevoel aan over hebt gehouden! En geniet van de laatste momenten van je reis. Maar dat gaat vast lukken...
  2. M.j. MATEIJSEN Verster.:
    9 juli 2018
    Afscheid is nooit leuk. Máár met deze mensen lag je in een deuk. Van alles met ze meegemaakt. Het mooiste wat er is. WELKOM IN Tilburg.
  3. Liesbeth:
    9 juli 2018
    Zal je verhalen gaan missen. Maar zal zeker nog een keer je ervaringen horen
  4. Ad Peeters:
    9 juli 2018
    Bart je bent een hele levenservaring rijker
    Kijk er lang en met veel plezier op terug. Bedankt voor die fantastische verhalen. Het gaat je goed. Welkom thuis in Tilburg.
  5. Andre:
    9 juli 2018
    Zonder jouw Camino geen blog en geen smakelijke verhalen. Dus ere die ere toekomt. Petje af nogmaals en geniet na, maar ook van het heden
  6. Alex Derkse:
    9 juli 2018
    Mijn dank dat ik deelgenoot heb mogen zijn van jou camino. Ik hoop dat je woorden nog een tijdje blijven staan in deze blog. Succes met je terugkeer in de bewoonde wereld. Nogmaals dank.
  7. Alex de Hondt:
    11 juli 2018
    Chapeau BART!!!!!!!!! Echt een hele prestatie die je hebt geleverd én levenservaring ☺️ die je hebt opgedaan.....what doesn‘t kill you makes you stronger, and wiser 😉👍🏼💪🏼
  8. Elly van Stiphout:
    11 juli 2018
    Gewledige prestatie Bart. En een bijzondere ervaring deze reis.
    Mooi dat je ervaart dat eind punt uiteindelijk niet het doel is maar de weg er naar toe.
    Dat je nog veel mooie wandelingen mag maken.
  9. Coty Hamburger:
    Beste Bart,
    Cees en ik hebben erg genoten van je Santiago verslagen.
    Je verslagen vol emotie, humor en plezier. Je manier van schrijven gaf ons soms echt gevoel met je mee te lopen.
    Wij hebben respect voor je dat je en z'n afstand gelopen hebt en elke avond trouw zorgde voor een verslag.
    En jouw wandel verslag missen zeker nu.
    Maar net wat jezelf al aan gaf het Santiago avontuur is ook eindig, terug in de andere wereld. Maar je bent wel een enorme ervaring rijker.
    Hartelijke groeten van Cees en Coty Hamburger, buren, vrienden van je broer Ton van de Zwarteweg in Noordwijk.
  10. Miranda marcelis:
    12 juli 2018
    hey bart super trots op je en geweldige verhalen. dat zal ik missen
    maar ook weer blij dat je terug bent. en fijn dat ik je weer gezien heb
    je bent weer een ervaring rijker geniet nu van je gezin.
    gr miranda
  11. Hermann:
    12 juli 2018
    Hallo Bart, was haben wir alles erlebt! Unfassbar! Eine wundererbare Zeit. Ich danke Dir von ganzem Herzen für die gemeinsame Zeit auf dem Camino. Ich werde diese Zeit in meinem Leben nie mehr vergessen. Danke mein Freund.
  12. Marielle:
    16 juli 2018
    Top Bartje dat je het zo mooi en positief ervaren hebt. Nog even genieten van je vrije dagen en dan ben ik toch weer blij als ik je zie.
  13. Jan:
    17 juli 2018
    Geweldig Bart, top prestatie geniet nog van je vakantie en gezin. Je bent weer een enorme ervaring rijker.
  14. Edward:
    25 juli 2018
    Ha die Bart, heb je even niet gevolgd maar ben nu net aan het lezen, wat zal het een mooi avontuur voor je zijn geweest! Mooi dat je het eindpunt bereikt hebt maar volgens deze tekst van Huub, iemand waar ik al jaren zijn concerten van bezoek en wiens teksten ik wel bewonder, wordt het weer eens mooi omschreven, geen eindpunt maar een middel om deze bijzondere ervaring mee te mogen maken, Warme zomer-groet, D'n Eddie.
  15. Pieter van der Vyver:
    3 september 2018
    Hallo my vrien - hoop dit gaan goed met jou en dat jy al weer tuis is in die normale/abnormale gewone lewe.
    Baie dankie vir wat ek en Lesley alles by jou kon hoor, kon leer en die vriendskap wat ons kon deel!!
    Dit was vir ons 'n ongelooflike vooreg om jou te kon ontmoet en 'n stukkie van die resi met jou kon meemaak!!!