Dag 67 Roncevalles Zubiri 21,8km

7 juni 2018 - Zubiri, Spanje

Om 06.00uur gaan de lichten aan. Een paar honderd man gaat hier opstaan en zich gereedmaken om te vertrekken. Alles loopt op rolletjes. De slaapzaal is ingedeeld in afgeschermde ruimtes met 2 stapelbedden. Ik deel een ruimte met de Duitse jongen Jan een meisje uit Zweden en Bil uit Boston USA. Bil is een priester die tijdens deze Camino op een of andere manier een bevestiging wil krijgen of de beslissing om uit het priesterambt de goede is. Een heftige beslissing en ik zou ook niet graag in zijn schoenen staan. We hebben er al een paar keer over gesproken maar ik zou het ook niet weten. Bil is wel een typetje. Bij iedereen waar hij een woord mee wisselt volgt na de eerste zin. By the way, I'm Bil from Boston and where are you from? Ik heb ingeschreven voor het luxe ontbijt. Een ontbijt met beleg, iets zoets en vers fruit. En dat klopt. Als we de eetschuur inkomen is er voor de dure catergorie 1plak ham, 1plak kaas, 1 minimuffin en een appel. Gelukkig blijft er bij de tafel naast ons wat over zodat ik dat naar mijn tafel kan halen. Het is gewoon big business. Ondanks de drukte loop ik het eerste half uur in mijn uppie. Heerlijk rustig over een kiezelpad door de bossen. Daarna wordt het drukker. Vooral veel Amerikaanse jongeren. Ik voel me in een Disney park en verlang naar rust .
Als ik zo eens naar de bergtoppen kijk, die nu wel te zien zijn, voelt het zo goed dat ik die zonder hulp bedwongen heb. Alle honderden meters stap voor stap naar boven gelopen. Ik voel me trots. De route van vandaag is relatief kort dus overweeg ik een dorp verder te lopen. Dat blijkt een verkeerde inschatting. Wederom de staart en het venijn. De hele dag gaat de route door de bossen. In het begin een sintelpad later een beton pad . De tweede helft wordt de ondergrond rotsachtiger. En de laatste kilometers is de afdaling zo stijl en de ondergrond steen en rotsachtig dat het me veel kruim kost om beneden te komen. Iedere pas weloverwogen wegzetten om ellende te voorkomen. Als ik eenmaal aangekomen ben weet ik in ieder geval zeker dat ik niet verder ga. Ik zoek een slaapplaats en ga een biertje halen met een klein tapasje natuurlijk. Dan zie ik enkele dames die ik in Orisson heb gezien en ook alleen op pad zijn. De Argentijnse Martha uit Zweden, Françoise uit Frankrijk en Marina uit Noorwegen maar eigenlijk uit Bosnië Herzegovina. Françoise probeert maar helder te krijgen wanneer de kerk open is. Ze wil daar nl graag muziek maken. Wat blijkt, ze heeft een apart soort blokfluit bij. Wanneer de deur opengaat spoedt ze zich naar binnen. Ik erachter aan natuurlijk. Door de akoestiek in de ketk klinkt het zo mooi. Ik zit geroerd te luisteren. Net zoals alle passanten die op dat moment in de kerk zijn. Zo zie je dat ieder een andere invulling geeft aan de Camino. De ene scheurt een blad uit het routeboek als de dag voorbij is. De ander sjouwt een mega blokfluit mee om in een kerk te musiceren. En ondanks het afzien van vandaag geniet ik weer intens.

1. Ine van keulen:
    7 juni 2018
    Blijven genieten Bart. Je loopt wel met internationaal gezelschap. Ook goed voor de taalontwikkeling .Nu rusten en morgen weer een dag .Succes.
  2. Berry:
    7 juni 2018
    Mooi om te lezen, dat je het vandaag in de finale toch weer voor je kiezel krijgt en het toch weer tot een goed eind brengt. Gelukkig is er de Française Francoise die je met haar fluit (pas op dat ik hierover geen ongehoorde grappen lees !) op onverwacht mooie muziek trakteert. Inspiratie voor een nieuwe wandeldag. Hopelijk onder een gematigd zonnetje in een fantastisch landschap. En aan het eind wacht weer een lekker biertje, proost !
  3. Miranda marcelis:
    8 juni 2018
    Fijn dat je er van geniet. Wat een verhaal weer. En je doet het maar weer. Blijft knap hoor. Kijk weer uit na je verhaal morgen ☘️Gr Miranda
  4. Dion Rohde:
    8 juni 2018
    Misschien een idee om de kampsla en emmerpap te introduceren ? Weer eens wat anders dan een blokfluit. Hou vol!!
  5. Ineke van der pennen:
    8 juni 2018
    Weer een mooi verslag van je avontuur,maar wat een verschil met frankrijk he Bart.
    dat zal idd wel wennen zijn.maar jij past je gewoon aan,wat een mooie karakter trek is van jou.succes vandaag en vooral genieten .
  6. Ton:
    8 juni 2018
    Beste broer. Je hebt Roncevalles goed doorstaan. Je had namelijk een slaapplaats en dat is daar vaak moeilijk. Je boft met je gezelschap maar ik denk fat dit ook met jouw uitstraling te maken heeft. Hou dit vol.
    Genieten:
    Je bent rijk, wanneer je van alles weet te genieten.
    Broer Bon camino
  7. Paul Maas:
    8 juni 2018
    Bart, heb je zeker gevolgd maar nog niet gereageerd. Kan alleen maar zeggen dat het hele avontuur indrukwekkend is. De verhalen, de personen, de plaatsen, de foto's. Respect..Een eenmalige ervaring..Succes en geniet ervan
  8. Ton en José:
    8 juni 2018
    Bart, ik vind 't geweldig wat je presteert en je stuurt prachtige foto's
    Doe kalm aan, dan kom je zeker op je bestemming… Succes.