Dag 65 / 66 Saint Jean Pied de Port Roncevalles 24 km

6 juni 2018 - Roncesvalles, Spanje

De kamer is vroeg wakker. Iedereen vol spanning. Onze hospita is een schat van een vrouw. Ze zorgt en zorgt. Dit is het werk met passie. Ze kent iedereen bij naam en stelt ook iedereen aan elkaar voor. Wanneer ik naast Claude aan de ontbijttafel zit kijken we elkaar aan en lachen. Het valt enkele mensen op en ze vissen naar opheldering. Nou we hebben samen wel aan andere tafels gezeten. Dit is luxe en overvloed. Ik ga ook Claude missen. Een krasse oude man van 78. Ondanks ons taalprobleem voelden we elkaar goed aan. Samen zitten zonder wat te zeggen en toch elkaar begrijpen. Ik neem afscheid van Claude. We houden contact. Ik pak mijn spullen en voordat ik de straat op stap krijg ik van mijn hospita nog een knuffel en een dikke kus . Ze wenst me veel succes en een goede reis. Misschien ziet ze dat ik het nodig heb. Nou Pyreneeën ik kom eraan. Voordat ik de stad uit ben kom ik de twee Australische dames tegen die ik de dag ervoor bij het pelgrimsbureau gesproken heb. Ze hebben me al op de foto gezet als de Dutchman die op een Fransman lijkt. Hi mate It's your lucky day because you meet the Aussies again. Ze zijn aan het stoeien met hun stokken want het is de eerste keer dat ze deze gebruiken. Hun donkere gebruinde stemmen zullen ongetwijfeld door drank en sigaretten gevormd zijn. Ik schat in dat ze niet vies zijn van een feestje. Ze hebben hun ritme te pakken en gaan me voorbij. Zoals trouwens iedereen me voorbij gaat. Iedereen fris en fruitig want het merendeel loopt hier de eerste dag. Ik voel me een ouwe rot en kruip naar boven. Vuutje vur vuutje er komt geen einde aan. Het zicht is minimaal. Aan de ene kant jammer want het moet hier erg mooi zijn en aan de andere kant gelukkig want dan zie ik ook niet waar ik nog heen moet. Het gaat lang goed maar op een gegeven moment wordt het erg moeizaam. Gelukkig is het maar 8km. Maar het is wel 600m klimmen. Morgen weer 600m maar daar mag ik dan 13km over doen. Dan zijn de hellingen minder stijl. Ondanks dat het laatste stuk moeizaam gaat kom ik toch om 10.30uur al aan. Even flitst het door mijn hoofd om toch door te lopen omdat ik goed op schema lig. Maar ik ben tot op het bot verkleumd en wil me verkleden en een warme douche. De weersvooruitzichten zíen er trouwens ook niet best uit. Ik stap de refuge binnen en zie een 4Daagse achtig tafereel. Iedereen wíl binnen even pauzeren om wat te drinken. En weer een ontmoeting met de Aussies. Ja ze hebben het zwaar, zeker omdat bij een van twee de mascara al uitgelopen is. Dacht ik even met Aboriginals te maken te hebben. De begroeting is weer hartelijk en ik lach wanneer ik zie wat ze allemaal bij zich hebben. Niet alleen voor zichzelf en prompt wordt er uit een grote zak een kangeroe gehaald en aan mij gegeven. Ik voel me vereerd. Ik ben blij als ik mijn kamer in kan en kan douchen. Ik kijk al uit naar vanavond want er eten hier wel 50 personen. De maaltijd is goed. Op het einde wordt gevraagd of iedereen zich voor wíl stellen. Ik ben samen met een Fransman de enige die niet uit Saint Jean de Pied de Port vertrokken is. Iedereen heeft het over het Spaanse verhaal. Het sobere Franse kent bijna niemand. Ik voel nu al dat ik een bijzondere ervaring heb die ik maar met weinigen kan delen. Het is koud dus ik ga maar in bed liggen. Na de nodige wijntjes voel ik aan mijn lellen dat het bedtijd is.
De dag daarna om 7.45 uur weer op pad. En weer vuutje vur vuutje. Ik zie helemaal niks van deze prachtige omgeving en op zeker moment jawel weer de poncho. Het enige wat ik hoor zijn de bellen van koeien, schapen en paarden. Het enige wat ik zie zijn herders die met hun auto's over de weg tijden om hun kudde in de gaten te houden. Het venijn zit hem in een stijle afdaling die me doet denken aan de Ardennen. Ik moet er niet aan denken dit nog te hebben moeten doen in de regen van gisteren. Het is modderig en glad. En dan kom ik aan in Roncevalles. Een auberge gerund door vrijwilligers van het Nederlands Jacobus Genootschap. Wat een fabriek. Ze kunnen hier enkele honderden pelgrims herbergen. Ik koop een pelgrimsmenu voor €10,00. Als we voor het restaurant staan lijkt het wel een gaarkeuken. Jonge jonge wat een dringen. Binnen 3 kwartier staan we weer buiten want de tweede lichting moet erin. Het lijkt wel een sushi tent toen ze net bekend waren.
Ik heb heimwee naar mijn Franse tijd en merk dat ik moet wennen. We gaan het zien.

1. Frits Bressers:
    6 juni 2018
    Het is wel klimmen en de route aftasten. Dat maakt het wandelen inspannend. Gelukkig ontmoet je telkens fantastische mensen die je een boost geven. Veel succes in de bergen.
  2. Els:
    6 juni 2018
    Het is weer een mooi maar ook een interessant verslag.
    Jammer dat weer wat minder is.
    En dan te weten dat het hier morgen 28 gr wordt.
    Dus Bart succes morgen en we duimen dat de weergoden je goed gezindt zijn.
  3. Roel:
    Knap gedaan Bart!
  4. Ton:
    6 juni 2018
    Beste broer. We hebben het hier samen uitgebreid over gehad. De pelgrimage gaat veranderen. Van bezinning en sportief naar commercie. Maar het blijft een ultieme uitdaging om in Santiago aan te komen.
    Vriend:
    Een vriend is een gouden schakel in de ketting van het leven.
    Broer Bon camino
  5. Ine van keulen:
    6 juni 2018
    Bart ik vind het nog steeds geweldig van je dat je dit doet .ik zou zeggen alpino af voor jou.Wat kan een mens toch veel en zeker op karakter .Succes morgen met de volgende beklimming.Toi toi toi.
  6. Berry:
    7 juni 2018
    Vuutje vur vuutje, zo deej onzen opa 't ook, maar hij spitte wel de tuin van voor naar achter om (en die was bij ons thuis 15 meter breed en 70 meter lang). Ziedaar de overeenkomst, Bart. Al gaat het niet snel, ge komt 'r wel ! En vergeet niet te genieten, want al zou je het soms niet zeggen, het is wel je vakantieverlof ! Al 66 dagen topsport, goed bezig, Bart !
  7. Andre:
    7 juni 2018
    Ik zoek me wezenloos waar je ‘uithangt’ , Roncevalles, zoals je aangeeft ligt in Canada, maar ja, met die mist kan ik me voorstellen dat je effe de weg kwijt bent...😉 ik hoop dat je snel weer op de goede route zit richting Santiago....
    Gisteren nog even bij Hans en Rob geweest, tijdens een inloopavond bij de Dutch Pipes and Drums, en jawel een van mijn favoriete nummers werd gespeeld, Amazing Grace. Jammer dat ik je het niet kan laten horen anders als via Facebook , daar heb ik het op gepost. Maar ik ‘schenk’ je dit nummer om in ieder geval je een stukje kracht te geven om de laatste loodjes te volbrengen. Knappe prestatie en vuruit mee de gêt zôk zegge
  8. Marianne:
    7 juni 2018
    De S van Spanje is bereikt, nu dus op naar de S van Santiago. Wat ben je goed bezig Bart, top. Ik ben supertrots op je. Ik wens je veel succes in de volgende fase en kijk weer uit naar je verhalen.
  9. Miranda marcelis:
    7 juni 2018
    Bartje Toppie weer ook al gaat het moeizaam bent trots op je. Je verhalen blijven geweldig. Succes ☘️Gr Miranda
  10. I.brabers:
    Ik
  11. Berry:
    7 juni 2018
    Roncesvalles of Orreaga, is een dorp en gemeente in Spanje, gelegen in de provincie en regio Navarra. Roncesvalles telt 34 inwoners en heeft een oppervlakte van 15,28 km².
    Hoogte: 949 m
    Provincie: Navarra