Dag 68 Zubiri Pamplona 20km

8 juni 2018 - Pamplona, Spanje

Vandaag een makkelijke route. Nou mooi niet. Constant om hoog en omlaag over verschrikkelijke kiezelsteentjes. En kiezelstenen niet te vergeten. Het dorp uitlopend lopen we langs een fabriek. Deze ligt als een wijk tegen de stad. Zo zonde, maar ja van pelgrims alleen kunnen ze hier ook niet leven natuurlijk. Na een uurtje of twee ga ik even zitten bij een bruggetje. Er zijn twee Scandinavische dames die vragen waar ik de Camino begonnen ben. Ik zeg dat ze dat nooit geloven. Are you the Nethetlands man. We already heared about you. Het moet niet gekker worden. Er wordt al over me gesproken. Enkele uren later komt een Spanjaard me tegemoet die duidelijk maakt dat hij van stok wil wisselen. O uit Nederland en prompt begint hij tegen me aan te praten Breda Rotterdam Amsterdam Almere Groningen hij is overal geweest. Voor de rest kan ik hem niet volgen en toch lachen we en slaan elkaar op de schouder. Heerlijk zulke conversaties. Als ik Pamplona binnenloop zegt de vrouw van een fietsend echtpaar: daar heb je weer zo'n pelgrim. Ik zeg jazeker en prompt stoppen ze en ontstaat een heerlijk gesprekje. Als ze verder gaan roepen ze houdoe. Houdoe, dat heb ik al lang niet meer gehoord. Wat klinkt dat toch weer heerlijk. Vandaag probeer ik te overnachten in een auberge gerund door Duitse vrijwilligers uit Paderborn. Je merkt meteen de gedrevenheid. Het ziet er toppie uit. Als ik vertel wie ik ben steekt Michael zijn hoofd om de deur. Ik ken hem van orrison. En later hoor ik dat Bil er ook is. Hij was blij dat hij mijn stok zag staan.
Ik doe mijn dingetjes en ga de stad in. Natuurlijk de kathedraal bezoeken. Wat een verschil met Frankrijk. Daar is het sober. Hier glinstert het goud. Hier liggen ook de koningen van Nevarra begraven. Gewoon een soort Delft dus maar dan anders. Het is eindelijk een mooie zomeravond en Pamplona maakt zich op voor de vrijdagavond. Ik ga maar terug naar mijn slaapadres anders gaat het fout. Daar aangekomen nog even lekker in gesprek met een paar Duitsers. Kan ik in ieder geval mijn Duits ophalen. Om 21.00uur liggen de eerste al te slapen en moet ik mijn blog nog schrijven. Dat doe ik onder begeleiding van veel gesnurk. Ik lig op een mannenkamer. Voor mij is het ook weekend dus Ik ga helemaal los. Lekker ongegeneerd snurken. Mannen ik kom eraan.

1. Berry:
    8 juni 2018
    Jetzt gehts los, Bart aus Tilburg, jawohl KrojkenBartz, ist der Weltmeister. Ganz von Holland bis Santiago. Het is helemaal niet vreemd, dat je wenkbrauwen ziet wapperen, dat men als een ongelovige Thomas naar je opkijkt, Nog even en hij heeft het he-le-maal voor elkaar, Kiezels of modderpaden, asfalt of glibberkaaien, het maakt allemaal nkks meer uit, nog efkes en dan staat Jolanda, ons Jo, te wachten meej de medalje, Nog efkes....? Mar 't ut is gin pienuts, 't is... KLASSE ! Pintje veur Bart !
  2. Harriette Mutsaers:
    Leuk verhaal hoor.
    Succes met je volgende etappe.
  3. Ton:
    8 juni 2018
    Beste broer. Geweldig Pamplona al bereikt. Probeer nog iets van de stad mee te nemen en dan op naar Burgos , wat een prestatie.
    Succes:
    Elke geschiedenis van een succes is een verhaal van overwonnen moeilijkheden.
    Broer Bon camino
  4. Ben:
    Peerke... Roy...
    en nu een derde wereldberoemde Tilburger..!..!..
  5. Miranda marcelis:
    9 juni 2018
    Zo leuk om te lezen wat kom je verschillende mensen tegen. Inderdaad zo leer nog alle talen weer op te halen. Succes morgen. Kijk er weer na uit na je verhaal ☘️Gr Miranda
  6. M.j. MATEIJSEN Verster.:
    9 juni 2018
    Hallo Bart. Prachtig wát jij weer meemaakt. Je staf geef je niet af hè. Hou vol hoor. Op kiezels lopen is niet fijn . Denk aan je enkel. Adios.
  7. Gerrie govers:
    9 juni 2018
    Hoi Bart...als jij weer thuis bent haal je vast de krant met een mooi artikel!!!. Wat een prestatie ben jij aan het leveren. ..van ons een klop op je schouder..👍👊 succes en loop met plezier. .groeten van ons. .
  8. Ine van keulen:
    9 juni 2018
    Toppie weer een stuk dichterbij.wat ben je toch een bikkel.
  9. Ad Kusters:
    Bart je gaat fantastisch. Wat een doorzetter. Succes