Dag 63 Sauveterre de bearn ostabat 26,5 km

3 juni 2018 - Ostabat-Asme, Frankrijk

Vandaag kan ik niet uitgekeken raken op het stadje wat we verlaten. Zoveel oudheid en zoveel mooie uitzichten. Vandaag naar Baskenland. Dat is duidelijk te merken. De huizen zien er fris wit uit. De hoogteverschillen worden groter. Ik vergaap me telkens weer. Wat is het hier mooi. Dan is er een onmenselijke klim. En dat ook nog in de brandende zon. Op de top is een kapelletje met wat banken. Als ik daar eenmaal aankom dondert het voor me boven de Pyreneeën. Dat zie ik later wel. Vanaf hier is het zo mooi. Vezelay had een mooi uitzicht maar dit. En ook hier krijg ik tranen in mijn ogen. Voordat ik op mijn slaapadres ben moet ik toch mijn poncho aan trekken. De gite zit vol. Ik kan al een beetje wennen aan Spanje.
Frankrijk zit er bijna op. Onvoorstelbaar hoe het voorbij gevlogen is. Wat ben ik van dit land en de mensen gaan houden. De paar Franse lessen die ik gevolgd heb hebben me niet vloeiend Frans laten praten maar wel voldoende zelfvertrouwen gegeven dat ik mijn zaken vol zelfvertrouwen kan regelen. En dat ik iedereen aanspreek wel ziende waar het uiteindelijk heen gaat. Morgen bij aankomst in Saint Jean de Pied de Port breekt er een nieuwe fase aan. Als ik Jolanda aan de lijn heb breek ik en barst in tranen uit. Wat voelt dit als een overwinning. Morgen de voet van de Pyreneeën. Eerlijk gezegd had ik mijn bedenkingen dat ik dit zou halen met alles wat op mijn pad is gekomen. Maar morgen is het zover. Ik kan niet wachten. Het Spanje avontuur lokt. Ik probeer wel in twee etappes de Pyreneeën over te steken. Of dit lukt zie ik morgen. Een overnachting is nl moeilijk te regelen. Iedereen ligt hier al in bed. Ik pas me dus maar aan ofschoon ik denk toch amper te slapen vanwege de spanning voor morgen.

1. Dion Rohde:
    3 juni 2018
    Heej Bart goed bezig vind het echt top van je dat je al zo ver gekomen bent. Super prestatie nu ff overschakelen van brie naar paella maar weet zeker dat je dit ook gaat lukken. 👊
  2. Liesbeth:
    3 juni 2018
    Bart heel veel succes morgen in de Pyreneeën. Het gaat je zeker lukken
  3. Ad Peeters:
    3 juni 2018
    Bart super dat je het tot hier al hebt volbracht, dat kan alleen iemand met een doorzettingsvermogen zoals jij hebt. Heel veel succes morgen in de Pyreneeën.
  4. Miranda marcelis:
    3 juni 2018
    Oh Bartje je mag super trots op jezelf zijn. Je doet het toch maar. En ook dit avontuur gaat ook zeker lukken. Dit neemt je niemand af wat je nu al bereikt hebt ☘️Gr Miranda
  5. Wendy:
    3 juni 2018
    Pfff, weer even een kwetsbaar momentje. Maar ook een gevoel van overwinning. Daar waar de ene deur sluit, gaat een andere open. Heel veel succes in de Pyreneeën.
  6. Berry:
    3 juni 2018
    Vanaf nou leg ik een duukske neffe mun tabletje, want of het door de regen komt of door jouw ontroerende tranen weet ik niet, maar d'r drupt nattigheid uit. Het is al bijna tijd om zo' n prachtige Spaanse baret aan te schaffen waar zwarte, bruine of regenboog-piet jaloers op zouden zijn. Maar er komt nog een ander hoofddeksel aan, Bart ! Een kroon, een kroon op je werk, want deze superprestatie verdient een passende beloning ! Stoer staaltje, Bart !
  7. Yvonne en Anita:
    Heel veel succes het gaat je lukken!! Geniet ervan 😘😘
  8. Ineke van der pennen:
    4 juni 2018
    Diepe buiging voor jou Bart.wat een prestatie. geweldig hoor.
  9. Irm:
    4 juni 2018
    zoveel respect voor jou ! En met elk verhaal dat ik lees versterkt mijn gevoel ik wil dit ook !
  10. Ine van keulen:
    4 juni 2018
    Goed gedaan Bart Heel veel succes in de pyreneeen.Je komt steeds dichter bij je doel.Zet m op je kan het .💪💪☝👍
  11. Els:
    4 juni 2018
    Bart proficiat, alweer een land dat je achter je laat met veel herinneringen.
    Zowel positief dan negatief, met regen en zonneschijn, een lach en vele tranen.
    Maar nu op naar je eindpunt jongen.
    De laatste kilometers (best veeeeeel ),gaan je lukken hoor.
    En je moet trots op jezelf zijn, je doet het toch maar even (nou ja )
    Veel succes in Spanje
  12. Ben:
    Nog een paar meter...
  13. Ton:
    4 juni 2018
    Beste broer. Morgen de toegangspoort door de Pyreneeën . Geweldige prestatie. De komende dagen gaan zeker anders worden daar ben ik van overtuigd. Veel Spanjaarden en in file lopen op een aantal trajecten.
    Moeite:
    Toen men Henry Ford eens vroeg wat hem over zijn grootste moeilijkheid had heen geholpen, antwoordde hij: De vorige.
    Broer Bon camino