Dsg 62 Orthez Sauveterre de Béarn 22,8km

2 juni 2018 - Sauveterre-de-Béarn, Frankrijk

Hele nacht regen regen en nog eens regen. Mensen klagen hier steen en been. Zo slecht is het al lang niet geweest. Er zitten nogal wat landelijke weggetjes in de route van vandaag. In het eerste stuk is een alternatief. Ik neem de weg. Het is op zaterdag toch niet druk. Het gaat lekker en voor 12.00uur zit de helft er op en heb ik al geluncht. Het tweede gedeelte dan maar de landweggetjes. Mijn hemel wat zwaar. Deze wegen hebben nu de functie het overtollige water af te voeren. Er is dus of een stroompjes of het is drassig of er is modder. Daar komt bij dat als de leemachtige grond in mijn schoenprofiel zit mijn schoenen spekglad worden. Ik glibber heuvel op en heuvel af. Dan is daar het moment waar ik al heel lang erg bang voor ben. Ik zak tot boven mijn schoenschachten weg in de modder en val. Gelukkig kan ik met handen en knieën mijn val opvangen. Ik klauter overeind en bekijk de schade. Buiten een hoop vuiligheid mankeer ik niets. Dat breng ik er goed af. Ik worstel me verder door deze hellingen heen. Wat ben ik blij als het er uiteindelijk op zit.
Aangekomen bij mijn slaapadres gaat er iets fout. Philippe had dit gereserveerd maar mij niet verteld dat ik op een ander huisnummer moest zijn. Bij het oorspronkelijke nummer wordt niet opengedaan dus ik zoek een alternatief. Enkele huizen verder zie ik een schelp en bel aan. Tuurlijk kom binnen. Het ziet er een beetje simpeltjes uit maar de douche is warm en het bed goed. Als ik mijn spiritueel uitgevoerd heb loop ik door het stadje. In de kerk zie ik Claude. Waar ik bleef? Dan blijkt dat voor mij ergens anders gereserveerd is en dat de dame er op rekent dat ik mee eet. Tuurlijk doe ik dat. Voor haar geen probleem. Het is een geweldige vrouw en haar eigen gemaakte uiensoep is heerlijk. Wat ik schuldig ben voor de maaltijd. Doe maar €5,00.
Voordat we gingen eten doen Claude en ik nog een biertje. Er zit een ouder stel op het terras. Een terras wat uitkijkt over de rivier. Je hoort het geluid van het woeste water. Ze horen Claude en mij moeilijk communiceren en willen helpen. De vrouw is Frans en de man klinkt Amerikaans. Op zijn 14 is hij naar Amerika gegaan. Waar ik vandaan kom. Nederland, het is niet waar. Tot zijn 14 woonde hij in Nederland. We schakelen over op Nederlands want hij vindt het leuk dat weer eens te kunnen spreken. Waar ik woon in Nederland? Als ik Tilburg zeg valt de man bijna van zijn stoel. Daar komt zijn moeder en haar familie vandaan. Hoe kan het zo lopen. Wat is de wereld klein. Het doet je realiseren dat we op een of andere manier allemaal verbonden zijn.

1. Berry:
    2 juni 2018
    Unne goeie Klõõt (Claude), une jolie madame en un halven amerikaanse kruik staan paraat om een frisgewassen Bart met raad en daad bij te staan. De gastvrouw zal moeten aanpoten om de klei uit d' n douche te krijgen, d'r zal Shout en sint Marc nodig zijn om de kleren weer proper te krijgen, maar ..... morgen kun je weer lekker verder. Hopelijk hedde de wind mee, maar daar helpt d'n uiensoep dan weer een handje. Goed op weg, Bart !
  2. Dion Rohde:
    2 juni 2018
    Een modderbadje is toch goed voor de huid? Elk nadeel heb zijn voordeel das logisch. 😁😁
  3. Els:
    2 juni 2018
    Troost je jongen wij hebben al 4 dagen regen, wind en onweer.
    Hans verblijft in Denemarken en heeft veel zon en 28 gr.
    Na je uitschuiver in de modder is het maar tegen dat je enkel het vol blijft houden.
    Goed te lezen dat er goed voor je gezorgd word. En mooi dat je zover van huis nog steeds je moerstaal kunt spreken.
    Voor morgen (ik heb zaterdagavond al je blog gelezen)hopelijk goed en mooi weer om te wandelen.
  4. Ton:
    3 juni 2018
    Beste broer. Ik hoop dat de komende dagen het weer beter wordt. Door de neerslag is de kans op blessures groot dus blijf voorzichtig.
    Modder:
    Twee mensen kijken door dezelfde tralies: de een ziet de modder, de ander de sterren.
    Broer Bon camino
  5. Ine van keulen:
    3 juni 2018
    Bart ik vind t geweldig wat je aan t doen bent.Dat kan je alleen op karakter.Petje af succes verder.
  6. Harriette Mutsaers:
    3 juni 2018
    Nondepie Bart, dat heb je er goed afgebracht met die val.
    Het is te hopen dat het weer wat verbeterd.
    Daar loopt toch wel een stuk fijner.
    Succes maar weer. Ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  7. Miranda marcelis:
    3 juni 2018
    Oh oh Bartje toch. Geen prettige dag door de modder gezakt. Zie het helemaal voor me. Gelukkig goed afgebracht. Zou het klavertje vier dan toch helpen die ik je iedere dag stuur. Nou succes voor morgen en hoop voor je op beter weer ☘️Gr Miranda
  8. Ineke van der pennen:
    3 juni 2018
    Dat heb je er goed afgebracht Bart.Blijf wel uitkijken he. ik moet je wel een compliment geven hoor,zelfs nu je al weken je wasje met de hand doet blijven je sokken spierwit,daar kan menig huisvrouw nog wat van leren!!! ik heb mijn laatste vacantiedag dus vanaf morgen start mijn werkdag weer met vroeg jouw blog lezen . succes weer vandaag.
  9. Gerrie en Anno Govers:
    3 juni 2018
    Ik blijf me verwonderen, elke dag weer. Een eeuwige optimist..... wat heb jij een energie !! geweldig. Telkens weer bijzondere mensen ontmoeten. Hopelijk vandaag wat beter weer en een fijne looptocht. groeten van ons.