Dag 64 Ostabat Saint Jean Pied de Port 22km

4 juni 2018 - Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk

In de ochtend komt onze Baskische boer nog even afscheid nemen. Ik heb indruk gemaakt met mijn baton en mijn omelet. Hij kwam nl gisteren 2 flessen drank brengen. Op dat moment was ik bezig met een omelet voor Claude en mezelf. Bij de lokale epicerie wat eten gehaald . Ook maar enkele plakken ham laten snijden. Zo'n halve mm dik de bodem bedekt met ham en daar 6 geklutste eieren overheen ziet er al snel goed uit. Dat vond de boer ook. Net het dorp uit en jawel regen. De hele dag regen. Voordat ik Saint Jean Pied de Port inloop passeer ik nog een kerkje. Ons Marie heeft wel een kerske verdiend denk ik. Dan verder door de stadspoort heen waar al honderden jaren pelgrims binnenkomen. Meteen verdwijnt het Frans en hoor je overwegend Engels. Er zijn zoveel mensen die hier beginnen. Als je in het historische straatje maar even stil staat vraagt er al iemand of je een kamer nodig hebt. Big business die pelgrims hier. Claude en ik betrekken onze kamer die we voorlopig delen met een Canadese vrouw en een echtpaar uit Aruba. Kan ik even Nederlands praten, heerlijk . Ik voel bij al die mensen de spanning van de dag voor het vertrek. Door de drukte en de business voelt het nu al dat de romantiek van de Camino verdwenen is. De gesprekken daarentegen zijn weer wel leuk lekker Engels Duits Nederlands. Ik informeer even waar ze de Baskische baret verkopen. Voor een echte moet ik een eindje lopen maar dan kom ik wel in een speciaalzaak. Waar de oude verkoper met het meetlint rondloopt en natuurlijk begint met het opmeten van mijn hoofd. Even passen en even voor de spiegel. Toppie. Als ik later bekenden tegenkom van eerder die dag moeten ze hartelijk lachen. Ze vinden me ook op een Bask lijken. Hoe zo integratie. Iets waar de basken zelf wat meer moeite mee hebben. Maar goed ik heb mijn souvenir. Terug op de kamer zijn er twee dames uit Arizona bijgekomen en een man uit Brazilië. Op de deur is een briefje met vol. Alle bedjes zijn weer bezet. Iedereen is de rugzak aan het pakken. Ik ben natuurlijk nu ervaringsdeskundige. Ik leef al 2 maanden uit die rugzak. Ondanks die routine is het voor mij morgen ook een belangrijke dag. Ik ben geen klimmer maar ook een slak komt er uiteindelijk.

1. Colet en Jef van gerven:
    4 juni 2018
    Goed gedaan Bart, nu nog zo’n 850 KMS, peanuts dus. Fout lopen kan niet meer. Eten en drinken genoeg, slaapplaatsen plenty. Gezellige gastvrije Spanjaarden en pelgrims uit de hele wereld. Veel succes op het resterende traject, geniet ervan. Luister naar je lichaam en neem af en toe ook wat rust en natuurlijk heerlijke Spaanse wijnen.
  2. Miranda marcelis:
    4 juni 2018
    Oh zon omelet moet jij dan ook maar een keer voor me maken. En Bart gij kunt dat en jij bent geen slak. Blijf toch super trots op jou succes ☘️Gr Miranda
  3. Alex:
    4 juni 2018
    Mooi petje. Sommige mensen staat ook alles! Succes met het nieuwe hoofdstuk
  4. Berry:
    4 juni 2018
    Kijk, da's geen naatje pet, maar een pet zonder naadje. En hij staat je nog verrekes goed ook. De man die je hoofd heeft opgemeten, zal wel gedacht hebben: "dun dieje wil ik ook wel een pekske aanmeten. Maar dan in het Baskisch. Vanaf vandaag is het niet meer bonjour, maar ola. Onderweg kun je zingen: het leven is goed in het B........ land. Op die acht puntje kun je minstens twee goeie antwoorden invullen. Maar Guus moet maar even wachten. ZET UM OP, BART (die baret)
  5. Alex Derkse:
    5 juni 2018
    Wat mooi hoe je alles beschrijft. De veranderingen in landschap en over de mensen. Nu weer een andere fase waar je in terecht komt. Het pelgrimsgevoel heb je fantastisch verwoord. En met recht 2 maanden uit je rugzak leven. Je bent pracht vakken aan het volgen, geen vrijstelling gekregen en op weg naar een diploma van verrijking van het leven. Chapeau Bart, chapeau.
  6. Ine van keulen:
    5 juni 2018
    Weer een topdag.Nu kan t alleen nog beter.zet m op.
  7. Ans en Rien:
    5 juni 2018
    Bart, ik neem m’n baretje voor je af! Geweldig wat je doet. Hou vol en denk aan jezelf. Je hebt Frankrijk nu op een heel andere manier leren kennen. Zet hem op en nu..... viva Espagna! Succes met het laatste traject.
  8. Ton:
    5 juni 2018
    Beste broer. De foto's waren voor mij weer een herinnering, prachtig. Zoals ik al schreef, dit laatste traject wordt duidelijk anders qua beleving, maar ook geweldig.
    Klimmen:
    Het zijn niet de snelste klimmers, die op den duur het hoogst komen.
    Broer, Bon camino
  9. Berry:
    6 juni 2018
    Escargo Verstappen, hoe vergaat het de spaanse baret bij het stappen ? Houdt ie je hoofd een beetje droog ? Het inwendige hoeft niet droog te blijven, loon naar werken. Ook vandaag weer vol goeie moed door de pays Basque !