Dag 59 Mont de Marsan Saint Sever 20km

30 mei 2018 - Saint-Sever, Frankrijk

Voor dag en dauw is Ferd vertrokken. Hij heeft niet echt een goede nachtrust gehad. Ik hoorde hem op een gegeven moment zijn matras in de keuken leggen. Bij het ontbijt wenst Hubert me sterkte vandaag. Hij weet dat je de hele dag denkt aan het feit dat je er weer alleen voorstaat. Onze nestor heeft voor het ontbijt al twee stokbroden gehaald. Beetje genant wanneer je bedenkt dat hij dat doet op zijn 78e. Wanneer Hubert gaat omhelst hij me en bedankt me voor de fijne gesprekken. Nou dat is geheel wederzijds.
Er wordt vanmiddag regen voorspeld met onweer. Maar uiteindelijk blijft het bij enkele druppels. Dat wordt in de avond helemaal rechtgetrokken want het valt er met bakken uit. We gaan het er toch op wagen. Poncho aan en op pad om wat te eten. Alle restaurantjes die we proberen zijn gesloten of gaan sluiten. Uiteindelijk worden we in een kroeg verwezen naar een afhaal pizzatent. Claude gaat door de regen de pizza halen en ik blijf in de kroeg. Doe dan maar vast een biertje. Verdorie gaat die oude man weer op pad. In de kroeg staat een groepje mannen maar te drinken want ze kunnen toch niet door de regen. Ze maken naar mij de opmerking dat hij er met de pizza vandoor is. Ik zeg iets met de woorden dat il ne pas dormir se soir. En de hele tent ligt dubbel. Mijn Franse grappen gaan het dus ook al lekker doen. Jammer dat ik volgende week in Spanje zit. Moet ik helemaal opnieuw beginnen.
Met het vertrek van Ferd is er nog een verandering. Ik heb de rugzak gewisseld en weer wat overtollige spullen mee naar huis gegeven. Iedereen heeft het over mijn zware rugzak. De tijd van eten meenemen is bijna voorbij. De heuvels en de warmte gaan komen. We gaan afwachten of het verlichting oplevert. Trouwens Hubert had gelijk. Ik blijf de hele dag in een mineur stemming. Ferd zijn aanwezigheid en vervolgens vertrek doen me weer realiseren wat de waarde van vriendschappen is. Ook de reacties van anderen die het toch wel uitzonderl.ijk vonden dat iemand zo ver rijdt om enkele dagen mee te lopen. En ze hebben gelijk. Ze hebben gelijk want dat is ook erg bijzonder. Wat ben ik een geluksvogel Dat ik van die bijzondere mensen ken .

1. Ton:
    31 mei 2018
    Beste broer. Wat een vooruitzicht. De Spaanse grens nadert en met nog ruim 5 weken voor de boeg ook het eind van je missie en een hoofd vol belevenissen, vriendschappen, emoties, bezinning en uitdagingen. Wat een verrijking.
    Last:
    Geen last is licht op een lange weg.
    Broer Bon camino
  2. Miranda marcelis:
    31 mei 2018
    Het is ook heel knap en bijzonder wat je doet. Nog ff volhouden. En dan zit je in Spanje wat gaat het toch snel. Succes Bartje ☘️Gr Miranda
  3. Ad Peeters:
    31 mei 2018
    Die dagen samen lopen hebben je toch weer meer inspiratie gebracht. Succes Bart je bent zeer goed bezig.
  4. Ineke van der pennen:
    31 mei 2018
    Vandaag je 60 ste dag. wat heb ik respect voor je bart.
    60 dagen achter de rug met; veel koeien om je heen, soms afzien,met pijn doorlopen,prachtige kapellekes.veel soorten bier en wijn,veel pelgrims ontmoeten,verhalen uitwisselen,slapen met een dronken vrouw in huis,je met handen en voeten verstaanbaar maken,een prachtige natuur met vogelgezang,.slapen in wankele stapelbedden,genieten van de meest dierbaren om je heen die meelopen,emotionele dagen,veel geld uitgeven aan dure noga, prachtige verhalen die je schrijft, en ga zo maar door, maar een ding is zeker Bart,nog een paar weken en jouw doel is bereikt! x
  5. M.j. MATEIJSEN Verster.:
    31 mei 2018
    Hallo Bart. Wat mooi dat ze je allemaal vergezellen. Maar je had nu wel de drukste van heel het stel . Maar veel gelachen met Ferd
  6. M.j. MATEIJSEN Verster.:
    31 mei 2018
    Bart nogmaals ik neem jouw hoed voor je af. Laat je verhalen maar komen. De paden in de lanen uit. Fantastisch hoor.
  7. Gerrie govers:
    31 mei 2018
    Dag 60 vandaag !!! Wat zal iedereen trots op je zijn, maar vooral mag jij trots op jezelf zijn, geweldige prestatie . En eind in zicht.....loop met zin , groeten van ons .