Dag 55 Brouqueyran Captieux 29,1km

26 mei 2018 - Captieux, Frankrijk

De gravin ontvangt ons aan de ontbijttafel en vraagt of we een gebakken eitje lusten. Tuurlijk lusten we dat. Hoe on Frans maar o zo lekker. Ze vraagt of we onze route al klaar hebben. Ik geef aan het eerste stuk via de verharde weg te willen gaan om zo een kilometer of drie te besparen. Ze wijst dit af en wijst me een alternatief dat welliswaar iets langer is maar bijna geen hoogteverschil kent dus sneller af te leggen is. We krijgen nog een appeltje mee en gaan op pad. De gravin heeft gelijk. Binnen enkele uren heb ik de eerste 10km afgelegd. Ik kom aan in Bazas waar het weekmarkt is. Ik val neer op het terras voor een bak koffie en smelt helemaal weg. Zonnig weer, een mooie omgeving en een straatzanger die Franse chansons ten gehore brengt. Als hij een van mijn favorieten zingt "la mer " zit ik met mijn ogen dicht mee te neuriën. Ik wil hier blijven zitten. Maar ja het liedje heeft een einde en ook mijn pauze. Voor ik de kathedraal bezoek ga ik eerst langs het touristen bureau. Mijn overnachting voor vanavond is nog niet rond. De aller vriendelijkste dame helpt me nog met twee adressen maar die blijken vol te zitten. De contactpersoon van de gemeente refuge werkt niet op zaterdag. Nou ik gok er maar op dat er een aanwijzing op de deur te vinden is.
Ik begin aan het volgende stuk. Een soort Bels lijntje maar dan een Fraans lijntje. Niet met asfalt maar kiezel. Dit pad moet ik 18km volgen. Erg inspirerend is de route niet. Op enig moment zit ik even te rusten en wordt het stil. De vogels houden op met fluiten. Het begint keihard te waaien en het de lucht wordt donkerder en donkerder. Voordat ik kan opstaan en mijn poncho aan kan trekken barst het onweer los. Ik kan nergens schuilen dus loop maar door. Nou ben ik niet bang voor onweer maar als de flits en de oorverdovende knal vrijwel tegelijkertijd waarneembaar zijn nou dan is ie niet ver weg. Na een uur is het ergste voorbij en komt er weer geluid uit het bos. Mijn schoenen zijn helemaal nat. Jammer dat mijn waterdichte schoenen mee naar Tilburg zijn.
Vermoeid en nat kom ik op mijn eindbestemming. Nu de overnachting nog. Voor de kerk zie ik een pelgrim. Verrek het is Willem die ik al eerder ontmoet heb. We praten snel bij en ik vraag of hij een overnachting heeft. Hij is wel tijdig begonnen met bellen en heeft de code van een sleutelkastje waarin de sleutel ligt van de refuge. En jawel ik heb onderdak. Er staan drie stapelbedden en twee opklapbedden. Even later komt Céline ook nog binnenvallen. Zij is hier ook op de bonnefooi heen gekomen. We gaan samen wat drinken en halen een pizza. Onvoorstelbaar maar alle restaurantjes zijn vanavond dicht. Heb ik me uiteindelijk voor niets druk gemaakt . De dag kende een erg gezellig einde. Morgen komt Ferd. Ik hoop dat hij het een beetje leuk gaat vinden. De komende dagen weer oude spoorbaan en erg veel kans op onweersbuien . Maar wij laten ons door een beetje regen niet uit het veld slaan .

1. Brigitte blonk smolders:
    26 mei 2018
    Hey Bart wat een geluk dat je toch een overnachting hebt gevonden veel wandelplezier met ferd maar dat gaat vast goed komen
  2. Andre:
    26 mei 2018
    Zijn er geen koeien, dan zijn er wel eenden, dit keer een specialleke, de Charleston. Samen met de Franse chansonnier een mooi duo. Wat een mooie kerken / basilieken zijn er toch en nog zoveel. Op naar net volgende plaatsje met zijn of haar specifieke kenmerken. Loop ze en doe Ferd de groeten, ik hoop dat ie zijn tuba bij zich heeft, kan ie tijdens het lopen de pas erin houden.
  3. Miranda marcelis:
    26 mei 2018
    Oh fijn weer een slaapplek. En gezellig met ferd. Fijn dat je weer gezelschap hebt. Word weer veel plezier mee ferd. Succes ☘️Gr Miranda
  4. Wendy:
    27 mei 2018
    Doet me denken aan zo'n bui in Diekirch! Maar gelukkig waren we daar samen en was er een schuurtje. Spannend is en blijft het wel.
    Fijn dat er iedere keer toch weer een slaapplek op je pad komt en eetmaatjes, zeker niet onbelangrijk.
    Wandel ze met Ferd, maar dat zal vast wel goed komen. Xxx
  5. Liesbeth:
    Veel loop plezier met Ferd
  6. Gerrie en Anno Govers:
    27 mei 2018
    Wat is het toch fijn om te lezen dat je zo aan het genieten bent,... petje af ..... ,elke dag weer een leuk reisverslag ... daar genieten wij weer van !!
    Bart fijne dag en loop met zin.
  7. Ad Peeters:
    27 mei 2018
    Bart hele fijne loop dagen toegewenst samen met Ferdinand maar dit zal wel helemaal goed komen.
  8. Berry:
    27 mei 2018
    Donders en bliksem, da's geen ideale combinatie. Als dan ook nog het water in je schoenen sopt... We zouden toch nog jaloers worden op je Franse chansons, als niet......
    Wij zijn vandaag in Oberau beland en laat daar nou net een korenfestival bezig zijn. Ruim twee uur lang genieten. Aansluitend ging een combinatie van koren in een prachtige kerk nog repeteren op een werk van Schubert, indrukwekkend. We zitten aan het begin van de Kundlerklamm dus morgen is het lopen geblazen. Hier is ook volop kans op onweer. Gelukkig loop ik ook met een maatje (meer!) Jij morgen heel veel wandelplezier met Ferdinand, compleet met vogelconcert of ganzenleven en als beloning een lekker glas !