Dag 9 Namen Dinant 28km (Leffe)

10 april 2018 - Leffe, België

Vandaag is verkeerd lopen onmogelijk. De hele dag gaat langs de Maas. En een ander voordeel is dat ongelijke wegen haast onmogelijk zijn. Daar waar ik afgelopen dagen zwaar twijfelde of hier ooit wel eens een waterpas gebruikt is bij het aanleggen van wegen, was ik vandaag gerustgesteld. De Maas moet gewoon een prima referentie middel zijn. Het is heerlijk wandelweer. Ik besluit de pijpen af te ritsen en mijn zonnebril maar op te zetten. Ik heb immers mijn routebeschrijving toch niet nodig. Het zachte briesje over de Maas geeft een heerlijk koel effect. Jammer dat mijn voeten toch zo'n pijn blijven doen. Dan zou het helemaal leuk zijn.. Michiel en ik worden na een tijdje ingehaald door André. Hij beschouwt dit als een rustdag. Op tijd in Leffe en dan morgen 43km. Ik blijf het knap vinden. Onderweg word ik enkele keren aangesproken door mensen die vragen of ik naar Santiago ga. En ook gebeurt het dat mensen zeggen dat zelf ook al eens gedaan te hebben. Meerdere keren wordt mij bon courage toegeroepen. Trouwens het gaat toch de hele dag bonjour. Mensen zijn erg aardig. Als ik arriveer bij de Abdij van Leffe loop ik zo het etiket van het biermerk in. De paters zelf brouwen niet meer. Ze ontvangen slechts nog royalties voor het naamgebruik. Als ik naar mijn pelgrimsonderkomen wordt gebracht op de tweede verdieping kom ik Michiel en André tegen. Zij gaan inkopen doen of ze voor mij nog wat mee moeten brengen. Even later zitten we aan de halve liters Leffe. Om tien over zeven is er een maaltijd. We zijn samen in de refter met een groep jonge mensen. Een student, een schrijfster een bibliothecaris. Nadat het ijs gebroken is zitten we heerlijk te keuvelen. Dan komt de pater chefkok binnen met een schaal dampend gehaktbrood met Parijse aardappeltjes. Ik snap de link met de broodmaaltijd niet maar laat het me smaken. Wat me ook opvalt is dat de sneetjes dunner worden en de plakken beleg dikker. Na het eten zitten we met zijn drieën nog wat bij elkaar en praten over de toestand in de wereld. Aanleiding is mijn opmerking dat ik het bijzonder vind dat ik ergens aanbel. Ik me niet hoef in te schrijven of te legitimeren en toch binnengelaten wordt, een maaltijd en een bed krijg zonder tegenprestatie. Wat zijn wij mensen toch ver afgedreven in de hulp naar onze medemens.

1. Wendy:
    10 april 2018
    Je wordt nog eens fotogeniek. Maar dat baardje schiet nog niet echt op. Heerlijk om te lezen dat je zo'n lekkere dag hebt gehad. Dat er nog maar vele mogen volgen. Voordat je in de wijn- en champagnestreek komt, willen we nog wel graag weten welke van al die biertjes nou echt de lekkerste was.
    Bonne nuit
  2. Miranda marcelis:
    Hey Bart
    Je baardje begint al goed te groeien
    Haha good luck tommorow ☘️
    Gr Miranda
  3. Ton:
    10 april 2018
    Beste broer, Goed te horen dat het vandaag echt genieten was. In ieder geval wat het weer betreft. Is de trend voor deze pelgrimage het laten staan van de baard of is het wildgroei. Als ik kijk naar de innames dan wordt het geen afvallen. Is Michiel je vaste loopmaat naar Santiago geworden? Staat morgen Givet als etappeplaats als overnachtingsplaats?
    Omstandigheden:
    De omstandigheden maken ons niet sterk of zwak, zij openbaren slechts of wij sterk of zwak zijn.
    Broer, Bon Camino
  4. Ineke van der pennen:
    11 april 2018
    wat fijn dat het een " normale dag is geweest voor je".
    wel balen met je voeten, lijkt me erg vervelend om steeds met pijn te moeten lopen.
    de foto's zijn weer prachtig. lahay wordt nog jaloers op jou.
    succes weer vandaag Bart
  5. Claudi Olieslagers:
    11 april 2018
    Geen warme krieken bij je gehaktbrood? Tijdens de bingo op Den Herdgang, was je onderwerp van gesprek. Ik heb begrepen dat je bij terugkomst een echte baard gaat hebben. Hoeven we ons geen zorgen te maken of je baard blijft zitten! Leuk trouwens om foto's te zien van de "echte" Bart, ha ha Hoef me ook geen zorgen over de maat van je Sinterklaaspak, maar met al die lekkere Belgische biertjes komt dat ook wel goed! Proost! En we zullen een kaarsje aansteken voor je voeten. Zorg er goed voor!
  6. Andre:
    11 april 2018
    Zo ben je in Nederland, ‘even later’ in België en jawel hoor, je hoeft maar een keer met je ogen te knipperen en Bart zet voet op het Franse continent. Je gaat niet de streek/land van het lekkere bier verlaten, want die hebben ze ook wel in Frankrijk, maar wat erbij gaat komen zijn de wijnen natuurlijk, maar ook het stokbrood, de kazen en dan is het wederom genieten geblazen. We lezen de volgende recensie wel weer, misschien komt Ilja Gort ook nog wel aan bod.
  7. Alex Derkse:
    11 april 2018
    Na het afronden van je studie, een reis op zich, deze mooie reis maken. Wat doe je dat goed en wat mooi hoe je dit deelt. Met veel plezier en nieuwsgierigheid kijk ik uit naar je laatste verslag. Om de oude nog “even” terug te lezen. Kan allen maar zeggen petje af meneer Donders. Heel veel succes en en strekte.
  8. Christian:
    Hoi Bart.
    Het is iedere dag weer geweldig om je verslagen te lezen. Zo genieten we ook een beetje mee. Ga zo door, en pas goed op jezelf. Ik ga 2 dagen met je non op stap.😂.
  9. Liesbeth:
    11 april 2018
    Weer een mooie dag gehad. Loop ze vandaag.
  10. Corinne:
    11 april 2018
    Je verhalen worden steeds leuker. Ik volg....
    :-)
  11. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    11 april 2018
    Gelukkig kunnen wij de transformatie van jou (baard) volgen. We zouden je niet meer herkennen als je weer terugkomt. Ook de bewoners van het plein maar waarschuwen om ongelukken te voorkomen. Jammer van de zere voeten maar, geloof mij, ook dat gaat vanzelf een keer over. Flink Leffe innemen als medicijn....... Succes!
  12. Corrie Donders:
    11 april 2018
    Erg plezierig om jouw verhalen te volgen, Frankrijk ligt binnen handbereik, komt goed!
  13. Berry:
    11 april 2018
    Volgens mij kun je la douce France al ruiken ! Opmerkingen over bierfotootjes negeren en ons gewoon op de hoogte houden van alle (ook Franse) bières. Allez, santé !
  14. Frits Bressers:
    11 april 2018
    Je hebt altijd van die pracht adresjes om te overnachten en vriendelijke ontmoetingen. Dat verzacht de pijn van je voeten. Bon voyage!