Dag 17 Chateau Porcien - Bazancourt 22km

18 april 2018 - Bazancourt, Frankrijk

De gite is vlak bij de Carrefour dus ik ga vers brood halen om te ontbijten. De helft van mijn baguetje pak ik in voor de lunch. Heerlijk begin van de dag. De zon is er trouwens ook al meteen. Ik loop de stad uit het glooiende landschap in. Het is zo wijds. Amper voor te stellen en in een foto niet te vangen. Ik neem me voor om vandaag eerder te beginnen met de duim omhoog want ik voel dat ik het pootje meer belast heb dan ik me had voorgenomen. Na enkele uren therapeutisch bewegen tegen de pijngrens aan ben ik er klaar voor. Na korte tijd stopt er een jong stel. Als ze vragen waar ik heen wil is het simpel direction Bazancourt. De dame maakt me duidelijk dat ze niet zover hoeft te zijn maar ze nemen me mee op weg. Tijdens het rijden maar ook tijdens het lopen in dit Teletubbie landschap zie ik steeds de windmolens staan die het rustieke beeld verstoren. Wat vind ik daar eigenlijk van. Kan die horizonvervuiling wel of niet. Ik kom er niet uit. Fossiele brandstoffen raken op. We kunnen de aarde niet zomaar leegroven. We hebben deze slechts te leen en we zouden deze met een constructieve verbetering moeten doorgeven aan een volgende generatie. Dus tegen dat licht is een windmolen op iedere windvangende plek gerechtvaardigd. Maar er zijn ook tegenstanders die hoge kosten, subsidievreters en lage rendementen aanvoeren als argumenten. Ik weet het niet. Is horizonvervuiling dan wat de doorslag moet geven. Terwijl Ik met mezelf discussieer zie ik bordje Bazancourt en stopt de auto. Hebben ze me toch daar heen gebracht waar ik moest zijn ofschoon dat niet hun eindbestemming was, de schatten. Ik ga verder het centrum in op zoek naar mijn hotel. Het is niet helemaal duidelijk maar uiteindelijk wordt ik gewezen naar zo'n typisch uitziende zaak die je wel vaker tegenkomt. Diverse uithangborden werkten tot vandaag alleen maar verwarrend. Drank, tabak, wedden, tijdschriften en ook nog pension. Binnen ziet het er minder onduidelijk uit. Het is een winkeltje in een bar of andersom. Een winkeltje/bar waar ook nog kamers verhuurd worden. Mee eten is geen probleem. Eten wat de pot schaft. Avocado vooraf daarna witlof ham kaas en afsluiten met een toetje. Ijs aardbeien en slagroom. Karafje rode wijn erbij. Ik kan er weer tegen.

1. Miranda marcelis:
    18 april 2018
    Weer een dag voorbij gelukkig gaat het wat beter met je voet. Weer een mooi verhaal Bart. ☘️
  2. Andre:
    18 april 2018
    Wijs besluit om je enkel niet teveel te belasten. Misschien moet je deze ‘tactiek’ nog wat vaker toepassen. Je enkel zal je ‘belonen’ door sneller te herstellen. En ....... hinkelen is niet aan te raden nu😶
  3. Ton:
    18 april 2018
    Beste broer. Goed te lezen dat het gaat. Wat betreft de panorama de komende weken die worden niet fraaier dat weet ik uit ervaring. Veel windmolens en enorme graanvelden met hoge siloos voor het graan en zonnebloem zaden. Je moet het de komende tijd hebben van je bijzondere ontmoetingen tijdens het pelgrimere. DAG: IEDERE DAG IS EEN VAT,DAT VEEL KAN BEVATTEN, ALS MEN HET WERKELIJK GOED VULT. Broer Bon Camino
  4. Monique van Gestel:
    18 april 2018
    We wachten iedere avond in spanning je verhalen af. Leuk om je te volgen. En fijn dat je je weg weer hebt kunt vervolgen. Heel veel succes op weg naar Santiago!
  5. Berry:
    18 april 2018
    👍En wij duimen mee, ben zuinig op je enkel en geniet van alle hartelijkheid waar je tegen aan loopt. De reis blijft het doel ! Geniet er van, Bart !
  6. Frank jan Broers:
    18 april 2018
    Goed bezig Bart je komt er wel ik geniet van je mooie verhalen en foto's
  7. Ben:
    Jij schrijft...
    Ik lees...
    En toch voelt het alsof ik je kan horen praten!
  8. Ineke van der pennen:
    19 april 2018
    Goedemorgen Bart. wat omschrijf jij weer mooi jouw dag.
    ik krijg er vaak kippevel van.
    blijf goed voor je enkel zorgen en luister naar je lichaam.
    ik wens je weer een zonnige wandeldag. succes.
  9. Liesbeth:
    Weer een mooi verhaal.
    Succes vandaag
  10. Els:
    19 april 2018
    Een mooi verhaal over een mooie belevenis, op ee mooie dag.
    Nou wat wil een wandelaar, oké een pelgrim,nog meer?
    Daarbij geholpen door een auto en opgewacht op zijn slaapplaats. Zo elke dag tot aan het einde ,ik denk dat je dan weinig meer te klagen hebt.
    Er is zelfs tijd om na te denken over de toekomst van de windmolens.
    Grandioos om dit met jouw te mogen delen Bart onze dank hiervoor.
  11. Gert Jan Heij:
    19 april 2018
    Hoi Jacob. Ik hoorde dat een Donders de tocht van de camino ging lopen. Wat Roy Donders naar Santiago. Nee het was Bart Donders.
    Die Bart, wist dat je van lopen hield maar helemaal vanuit Tilburg.
    Damn ik ben jalours op je.
    En stel dat je even in een dip zit denk dan maar aan de halve haan van onze Ome Ad en anders aan een gebitje.
    Bart heel veel succes en sterkte met het pootje en jij komt er wel.
    En volgend jaar kun jij een boek schrijven wat je allemaal hebt meegemaakt tijdens deze Sint Jacobs weg. Geniet ze Bart.