Dag 4 Meerhout Averbode 18 km. Het roer om.

5 april 2018 - Averbode, België

Gisteren arriveerde ik pas om 18.30 op mijn slaapadres. Zeiknat vanwege de heerlijke buien. Ik zou slapen bij Mannu en Linda Dox. Uitbaters van een pelgrimsherberg, ervaren pelgrims, fantastische verhalen vertellers enz, enz, enz. Alle tijd werd geboden om te rusten, te douchen en mijn wasje te doen. Daarna naar binnen waar ook de ruim 90 jaar oude moeder van Linda aanwezig was en de zus van Mannu. Heerlijk zitten borrelen voordat ik verwend werd met een heerlijk maal. Na het eten verder borrelen. Ik vertelde Mannu dat het zwaar was en niet soepel verliep. De verklaring die hij gaf was duidelijk. Ik had gekozen voor een mathematische benadering van mijn Santiago tocht. 2500 km gedeeld door 100 dagen is 25 per dag. Maar is jouw lichaam daarop ingesteld vroeg hij. Nee de afgelopen weken heb ik niet enkele dagen vrij genomen om me fysiek voor te bereiden. Zijn devies: doe rustig aan het lichaam raakt gewend en kan steeds meer aan. Dan komen de kilometers vanzelf. Zoals hij het benaderd klinkt het logisch. Hoe zei ik het zelf in mijn profiel. Santiago is niet het doel maar de weg er naar toe. Ik besloot om vandaag 18 km te doen naar Averbode. De Vespers was indrukwekkend Latijnse gezangen en veel wierook. Mannu had voor mij een alternatieve route uitgeprint. Via wandelknooppunten zo veel mogelijk van de drukte vandaan. Hij gaf trouwens nog een tip. Morgen 8km naar Scherpenheuvel en dan daar lekker de rest van de dag rust. Ik ga zijn raad opvolgen. Morgen een makkie. Tweede keer trouwens dat ik een stukje van mijn eigenwijsheid laat gaan. Als er nog maar iets overblijft. Anders word ik wel heel saai. Het onderkomen in Averbode is geweldig. Ik moet uitkijken morgen voor mijn gewetenswroeging wanneer ik morgen een donatie geef.

1. Marleen:
    5 april 2018
    Goed dat je luistert naar je lichaam EN de adviezen 😄. Morgen even bijtanken en dan kan je zaterdag weer wat meer kilometers maken. Geniet van de mooie biertjes!
  2. Annelies:
    5 april 2018
    Je bent nooit te oud om iets aan te nemen van een ander.
    Goed dat je hier ook iets mee doet Bart, een rustig tripje morgen , extra genieten van de dingen die je tegen komt.
    Goede start morgen......Annelies.
  3. Wendy:
    5 april 2018
    Echt een tocht vol uitersten. Dat jij ooit nog eens minder eigenwijs zou worden, wie had dat gedacht. En wees gerust! Er zit nog meer dan genoeg in je ;-)
  4. Mieke:
    5 april 2018
    Al zoveel wijsheid opgedaan....
    Je bent net op weg dat beloofd nog wat.
    Toi Toi Toi
  5. Miranda marcelis:
    5 april 2018
    Heel goed Bartje dat je na je lichaam luistert
    En eigenwijs is ook een beetje wijs Rust heeft iedereen op zijn tijd nodig. ☘️
  6. Yvonne en Anita:
    5 april 2018
    Fijn dat het goed is gegaan, geniet ook van de mooie dingen om je heen en morgen een makkie 👍 je komt er wel
  7. Berry:
    5 april 2018
    Goed om te zien, dat je wandelstok nog steeds je maatje is ! Ook goed om te lezen, dat goede raad niet altijd duur is ! Doe er je voordeel maar mee, Bart !
  8. Theo:
    5 april 2018
    Was het bier lekker,en gaat het nog goed?
  9. Ton:
    5 april 2018
    Beste Broer, Juiste beslissing om een pas op de plaats te maken . Hierbij een uitspraak van GOETHE: Het belangrijkste in het leven is een groots doel te hebben en de kracht en de volharding te bezitten om het te bereiken. Op naar Scherpenzeel, rust goed uit en geniet. Bon Camino
  10. Yvonne:
    5 april 2018
    Wat fijn dat je overal zo goed ontvangen word !! Luister goed naar je lichaam , dan kom je er ook wel 😉 💋
  11. Liesbeth:
    5 april 2018
    Goed dat je luistert naar je lichaam
    Dus morgen een kort routje en dan rusten. Geniet van de rust zodat je zaterdag weer met frisse moed verder kunt
  12. Jose Rasenberg:
    6 april 2018
    Beste Bart als je net zo gaat wandelen als je kunt schrijven kom je nog te voet terug als je in Santiago aangekomen bent. Geweldige verhalen.
    Wandelgroet José
  13. Ineke van der pennen:
    6 april 2018
    Goede beslissing Bart om even wat rustiger aan te doen.
    Neem je rust vandaag.
  14. ELs:
    6 april 2018
    Bart jonge, luister naar je lichaam .
    Hoe moeilijk dat ook is , ,er komen nog zoveel kilometers.
    Geniet ervan ondanks wat strubbelingen, weet dat we in onze gedachten met je meelopen.
    Lieve groeten uit Boxtel
  15. Marianne:
    6 april 2018
    Goed bezig Bart en verstandig om naar wijze raadgevers te luisteren. Geniet vandaag van wat minder kilometers en wat meer rust.
  16. Andre:
    6 april 2018
    Bart, ook al neem je even ‘pas op de plaats’ , geniet van al het moois. Er is een beroemde processie en wel die van Echternach(vraag aan een of andere Belg, wat die inhoud) zolang je niet gaat lopen als men in deze processie doet, kom je er (alweer Belgisch) ZEKER EN VAST wel.
  17. Ton en José:
    7 april 2018
    Bart Veel succes met je reis het gaat je lukken we kijken uit naar je verhalen groetjes van ons