Dag 89 Villafranca del Bierzo La Faba 23,4km

29 juni 2018 - La Faba, Spanje

Vandaag een dag die vroeg begint. Hermann is voor de wekker al wakker. Hij heeft wakker gelegen van mijn gesnurk zegt hij. Nou ik heb er niets van gemerkt. Het valt ook wel mee denk ik. Want ik heb ook nog wel even naar zijn gesnurk geluisterd. Er zijn twee mogelijkheden om het volgende traject te lopen. Langs de rivier of over de heuvels. Het spreekt voor zich dat ik voor de makkelijkste oplossing kies. Er zit sowieso een klim in op het einde. Vandaag van 550 naar 940 meter. Eigenlijk gaat de dagetappe naar bijna 1300 meter en 5km langer. We hebben gekozen om deze kilometers en stijging te bewaren voor morgen. Dat hebben we gisteren bekokstoofd bij het avondeten. Anna en Patrice zullen de reservering maken. Het gaat lekker maar het lastste stuk is erg steil. O wat een martelgang. Erg steil losse keien en warm. Het vervolg is in ieder geval morgenvroeg. Dus al met al een goede verdeling. Als ik aankom op het eindpunt zijn alle anderen al aanwezig. Thomas Heike Anna Patrice Hermann Catharina Stephan (Oostenrijk) en nog een Fransman. De ruimte is leuk ingericht. Of op zijn Duits gezegd, en dan citeer ik Heike: Was eine geile Hütte. De middag wordt gevuld met biertjes drinken en zingen. Thomas op gitaar natuurlijk. Het moment emotioneert me. Aan de ene kant wil ik naar huis en aan de ander kant wil ik dat dit nooit voorbij gaat. Het zingen verbroedert zo erg. Engels, Duits en Franse chansons o wat hou ik hier van. De ellende van de dag verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik hoop dat de volgende stopplaats weer zo gezellig is. Het lijkt wel of iedereen zijn last kwijt is en iedereen alleen nog maar wil genieten.

1. Ton:
    29 juni 2018
    Beste broer. Geweldig. Ik heb zojuist een reactie geplaatst op je vorige blog, maar een goede raad begin morgen uitgerust naar de ruim 30 km. Lange tocht naar Cebreiro.(1300m) laat je CREDENCIAL nu meerdere keren per dag afstempelen. Want het pelgrimsbureau erkent soms alleen plaatsen op de laatste (verplichte) 200km.
    Sterkte:
    De sterkste man ter wereld is hij die geheel alleen staat.
    Broer Bon camino
  2. Berry:
    29 juni 2018
    Da's knap, na een middag met biertjes nog een helder verslag over jullie snurkduet, klaagzang (het is geen stijl, zo steil!) en zingen in de groep. Dat moet je live meemaken, als het op cd staat draai je die niet. Wij verheugen ons erop, dat er binnenkort vrolijke liederen over het plein zullen galmen, dus oefen maar veel en goed. Daarvoor dient ook de stem gesmeerd te worden, dus... proost en morgen weer goeie moed !
  3. Corrie v lieshout.:
    29 juni 2018
    Nog even volhouden bart je hebt bijna je droom waargemaakt. Top man
  4. Ineke van der pennen:
    29 juni 2018
    verkopen ze daar in spanje geen oordopjes voor de nacht? dan is jullie probleem al opgelost he! maar ja of dat je nou wakker ligt van gesnurk of van gekreun het zal altijd wel iets zijn , dus nie mekkeren en gewoon gaan pitten., nog een andere oplossing zou kunnen zijn,dat je een paar neuten meer pakt voor je gaat slapen,dan val je als een blok in slaap en hoor je verder ook nie veel denk ik. veel succes weer morgen Bart.
  5. Ad Peeters:
    30 juni 2018
    Top Bart, ze zeggen wel eens vele handen maken licht werk. Maar zoals jou mede pelgrims te werk gaan zit hier wel een overeenkomst
    Heel veel succes morgen.
  6. Gerrie en Anno Govers:
    30 juni 2018
    Veel succes met de laatste kilometers, maar volgens ons zal dat niet zoveel problemen geven, Bart, wat ben jij een levensgenieter! Op naar de volgende klim en daarna een gezellig zang feestje .....
  7. Miranda marcelis:
    30 juni 2018
    Fijn dat je zoveel mensen om je heen hebt. Dat maakt het stukken gezelliger ☘️Gr Miranda
  8. Els:
    30 juni 2018
    Och die Herman lag gewoon nog wakker i.v.m het verlies van die voetballers. Makkelijker om je slapie de schuld tegeven. Wie zou dat niet doen.
    Nou als alle laatste kilometers zo gezellig eindigen, kan ik me voorstellen dat je dat echt gaat missen.
    Ik denk dat er dan zeer snel een reünie gepland zal worden. Fijn dat het ondanks de hitte goed gaat want als je straks terug gaat naar Tilburg moet je maar afwachten wat voor weer het dan is.
    Loop ze morgen, maar wel net beleid naar boven.