Dag 88 Molinaseca Ponferrada (8km) Villafranca del Bierzo 23,9km

28 juni 2018 - Villafranca del Bierzo, Spanje

De dag begint met een taxiritje naar Ponferrada. Gisteren ben ik blijven hangen in Molinaseca omdat het zo'n gezellig stadje is en er veel bekenden bleven. Het wordt weer warm vandaag dus is 24km genoeg. Het lopen gaat voorspoedig en ik heb zo'n lekker tempo dat ik zelfs mensen inhaal. Op een zeker moment hoor ik geweld achter me. Als ik omkijk zie ik een fietser op de grond liggen. Hij behoort bij een groepje wat met redelijke snelheid aan het afdalen was. Hij blijft onbeweeglijk liggen dus ik snel terug. Als ik bij hem ben is ook de rest van de groep bij hem. Híj krabbelt weer omhoog en ogenschijnlijk heeft hij niets. Het zijn Spanjaarden en het is net een kippenhok. Wat een druktemakers zijn het. Ik ga maar weer verder. Op een druktemaker meer zitten zij ook niet te wachten. Uiteindelijk is het einde toch weer pittig. Helling in combinatie met de warmte. Als ik voetje voor voetje omhoog ga wordt ik aangesproken door een vrouw uit Zwitserland. Of ze aan mag haken. Later begrijp ik dat ze angst heeft om onderweg te zijn als er weinig mensen meer lopen. Voor als er iets zou gebeuren. Ik ben blij dat ik dat niet heb. Ik ben zo vaak de laatste. Als ik in het stadje aankom waar ik moet zijn loop ik langs de kerk van Santiago de Villafranca. In deze kerk is een poort die portada del Perdón heet. Poort van vergiffenis. Een privilege gegeven door paus Calixto III aan zieke of kreupele pelgrims die door deze poort naar binnen gingen. Ze kregen dezelfde aflaat als zouden ze naar Santiago zijn gegaan. De poort is dicht dus dit is geen optie.
Verder in de stad tref ik Peter en leslie weer. Zij zijn ook hier. We hebben het over mixdranken en Peter raadt ons de Brown cow aan. Melk met cola, het zou een opkikker moeten zijn. Ik weet niet wanneer ik het probeer. Vandaag maar niet. Rare jongens die zuid Afrikanen.

1. Miranda marcelis:
    28 juni 2018
    Weer een dag voorbij wat gaat het hard. Je haar valt toch best mee. Zoals ik zie op de foto. Ge ziet er goed uit. Succes morgen maar weer. En fijn dat het je vandaag goed is afgegaan ☘️Gr Miranda
  2. Berry:
    29 juni 2018
    Hier zitten we er nu ook warmpjes bij, de thermometer heeft last van hoogtevrees. Iedereen heeft het druk met sproeien, de buxusrupsen maken ook weer overuren.
    Herman zal wel een traantje weggepinkt hebben, hij is nu niet meer de enige Duitser die al gauw naar huis mag. Maar het is plezant, dat hij spontaan nu de Belgen gaat steunen. Ben jij dus niet meer de enige die steunt.... maar wel volhoudt. Tien, negen, ...........
  3. Liesbeth:
    29 juni 2018
    Nog 12 dagen te gaan Bart,dan is je missie volbracht. Je bent een topper. Loop ze vandaag
  4. M.j. MATEIJSEN Verster.:
    29 juni 2018
    Is het dipje over. ? Knap van je dat je weer doorgaat. Op naar .... de laatste dag. SUCCES. GROETJES X
  5. Ad Kusters:
    29 juni 2018
    Bart het ultieme doel komt in zicht. Heel veel sterkte en succes bij de laatste etappes. Het gaat je lukken👍💪😉
  6. Ton:
    29 juni 2018
    Beste broer. Geweldig nog even doorbijten. Je hebt bijna alle klimmen gehad. De Alto de Poie nog op 1300m. En je gaat afdalen naar Santiago. Maar voor jou geen probleem. Korte klimmen.
    Doorzetten:
    Beginnen+doorzetten =overwinnen