Dag 77 Tarjardos Gastrojeriz 30,1km

17 juni 2018 - Castrojeriz, Spanje

Om kwart voor 6 is er al gerommel op de kamer. Ik sta ook maar op. De meseta vandaag. Voor sommigen een reden om te bussen omdat ze niet tegen het eentonige vlakke land kunnen. Ik loop uiteindelijk om kwart voor 7 de deur uit. Het eerste uur ontmoet ik slechts 5 pelgrims. Heetlijk die rust. Dan komen er 3 fietsers aan en ik hoor: hi Bart. Het zijn de drie Colombianen die fietsen hebben gehuurd in Burgos. Ze leveren ze weer in in Leon. Leuk om die jongens weer tegen te komen.
Wat is de meseta mooi. Zo'n geweldige vergezichten. Ik moet toegeven dat de zon zich rustig houdt en dat er een klein briesje staat. Doordat alle graanvelden nog groen zijn werkt het briesje verkoelend. Ik kan me echter indenken dat wanneer het graan oogstklaar is en de thermometer 30graden aangeeft het hier abnormaal heet is. Vandaag is het zo helder dat op rechts het gebergte zichtbaar is aan de Spaanse noordkust. De wind speelt een spel met de korenhalmen alsof er iemand met zijn hand door de velden gaat. Het uitzicht is eindeloos. Hoezo saai, het is een van de mooiste uitzichten die ik gezien heb. Op een zeker moment sta ik op een kruising stil en kijk 360graden om me heen. Zo mooi , jammer dat de foto die ik maak niet weer kan geven wat ik zie. Even later word ik ingehaald door Herman. Een Duitser die ik de avond daarvoor gesproken heb. Hij had mij op de top van de heuvel mijn rondje zien draaien en vroeg zich af waarom. Toen hij zelf op de heuvel was begreep hij het. We raken niet uitgepraat over de schoonheid. Hij loopt verder. Ik ben al om half 1 om mijn bestemming. Ik wil nog even doorlopen om te kijken of de kerk open is als ik achter me hoor roepen: Tilburg Tilburg. Ik kijk om en Herman staat met een glas bier op het midden van de weg. Flexibel zo ik ben draai ik om en loop naar hem toe. We drinken er nog een en dan komen Heike en Thomas. Een Duits stel waarmee Herman afspreekt op de eindpunten. Ik krijg een tip over een prima adres. Dat is wel een kleine 10km verder. Zij gaan verder en ik vraag me af of ik het nog kan. Dan ga ik er maar voor 30km. Een mooie training voor de 4Daagse.
Natuurlijk is het voetbal kijken want Duitsland speelt tegen Mexico. Als Herman een rondje weggeeft en we proosten zet ik het lied ein Ptosit in. Herman vindt het geweldig, een Duits zuiplied ingezet durch ein Holländer. Na de wedstrijd de maaltijd. Onze gastvrouw is uit zuid Korea dus we eten Aziatisch. Heerlijk is het. Even totaal anders. De avond eindigt geweldig als Thomas spelend op de gitaar wat liederen ten gehore brengt. Een aantal daarvan zing ik mee. Wat werkt dit verbroederend. Jammer dat we moeten stoppen . Maar ja morgen staat de wekker weer op 6.00uur.

1. Berry:
    17 juni 2018
    Kijk, da's ook knap van je Duitse vrienden, gewoon blijven zingen als hun Mannschaft met 0-1 verliest van Mexico. Volgens internet heeft Lozana in Mexico een aardbeving veroorzaakt. Wij kaaskoppen zitten chagrijnig te kijken en hopen nu dat België de finale zal halen. Waarschijnlijk is jouw route extra aantrekkelijk, omdat die versierd wordt met heel veel Spaanse vlaggen. Hoe dan ook, Bart, maak er maar een feestje van. Veel plezier weer morgen !
  2. Ton:
    17 juni 2018
    Beste broer. Ik heb het al aan je gemeld. In dit dorp heb je een geweldige stilte en kunstenaars huis. Alleen dacht ik dat het CASTROJERIZ was, i.p.v. Gastvrijheid. Er staat een fiets tegen de gevel. Wat heerlijk dat het nog niet zo warm is. Vorig jaar dezelfde tijd was het 35 gr.
    Kunnen:
    Als de wetenschap bewezen heeft, dat iets niet kan, komt er een enthousiast man, die het doet.
    Broer Bon camino
  3. Wendy:
    18 juni 2018
    Wat een schitterende vergezichten. Je kunt altijd nog natuurfotograaf worden bij thuiskomst. Enne, nu alweer de 4daagse in je hoofd. Zal straks een makkie worden, alhoewel de mensenmassa ook anders zal voelen dan anders. Nu eerst nog maar genieten van het laatste 'stukje.
  4. Miranda marcelis:
    Ziet er geweldig uit. Goed bezig Bartje. ☘️Gr Miranda
  5. Ine van keulen:
    18 juni 2018
    Weer een mooie dag met veel km .Hoe hou je t vol .Gezellige mensen om je heen om de dag af te sluiten.Bart je bent een kanjer.
  6. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    18 juni 2018
    Hoi Bart. Wat een mooie foto's van de omgeving laat je ons zien. Op de foto's zie/voel je inderdaad niet de beleving. De afgelopen maand hebben ook wij mogen genieten van veel, niet te fotograferen, beleving van het moois wat onze aardkloot te bieden heeft. Alleen hebben wij stiekem gebruik gemaakt van gemotoriseerd vervoer om ter plaatse te komen. Daarom hebben wij de beleving van "onderweg" moeten missen. Wat een verrijking dat jij dat wel mag beleven. Vooral het contact met de mensen met de zo verschillende achtergronden uit de zo verschillende culturen, maar wel met hetzelfde doel voor ogen, maakt het zo bijzonder. Een ervaring die maar weinig mensen meemaken. Hopelijk weegt dat op tegen het missen van het thuisfront maar je kunt je nu alweer een beetje gaan focussen op het eindpunt van je reis en hereniging met de mensen die je dierbaar zijn en dan ook nog een mooie ervaring rijker zijn. Succes verder.
  7. Colet en Jef van gerven:
    18 juni 2018
    Groot gelijk Bart, de meseta is GEWELDIG MOOI, wij hadden dezelfde ervaring, dank zij de meewerkende temperatuur. Geniet ervan Bart. Wij genieten van je verhalen en vooral ook de foto’s. Heel veel plaatjes herkennen wij meteen en dan komen alle herinneringen aan die plek onmiddellijk weer bovendrijven. Fijn, dank dat we mogen meelopen als herinnering aan onze tocht. Veel geluk en plezier nog Bart👍❤️👊
  8. Gerrie govers:
    18 juni 2018
    Geweldige mooie foto’s...een prachtige dag en daarna een heerlijk etentje...wat een beleving !!
    Wandel met plezier vandaag 🌝👍