Dag 76 Belorado (Burgos) 53,3km Tarjardos 9km

16 juni 2018 - Tardajos, Spanje

Het zat al in de planning om morgen met de bus naar Burgos te gaan maar gisteren kwam ik er achter dat wanneer ik de volgende dagafstand loop ik in een dorp kom waar geen busverbinding is. Dus dan maar vandaag bussen. Vervolgens ga ik 9km doorlopen zodat de volgende afstand geen 29 maar 20km is. Helemaal perfect dus. Bij de bushalte kom ik de nodige gewonden tegen die naar Burgos gaan om een dag rust te nemen. Ze hopen dan weer aan te haken wanneer hun reisgezellen daar aankomen. Dat geldt niet voor een vader met zijn zoon. We raken in gesprek en hij zegt de reis te moeten staken. Zijn ouders, vrouw en dochter zitten zo'n honderd kilometer verder en hebben een ongelukje gehad. Hun huurauto heeft vlam gevat. Niemand heeft iets opgelopen maar ze zijn al hun spullen kwijt. We hebben het over de essentie en ook hij komt uit bij het erg veel houden van je dierbaren.
In Burgos bezoek ik natuurlijk de kathedraal. Ik loop er 2 uur rond maar dat had ook de hele middag kunnen zijn. Wat een geweldig indrukwekkend gebouw. Ik raak er niet uitgekeken. Eenmaal buiten even een bakkie op het terras voor de kathedraal. Ik kijk het allemaal wat aan en wil weg. Weg uit deze hectiek. Ik ben de drukte niet meer gewend ik wil de rust van het wandelen. Ik reken af en loop redelijk snel door het park langs de universiteit de stad uit. Eindelijk rust. Ik ben blij dat ik niet in de stad gebleven ben en weet nu ook zeker dat ik hetzelfde ga doen als ik voor Leon zit.
De auberge waar ik zit is de meest luxe tot nu toe. Wel 4 stapelbedden maar een café restaurant eraan vast. Heerlijk in mijn piama aan de bar. Het biertje na aankomst smaakt me goed want de zon begint zich te laten zien. Morgen de Meseta de Spaanse hoogvlakte inclusief zon. Ik ben er klaar voor.

1. Miranda marcelis:
    16 juni 2018
    WoW heel mooi zeg die kathedraal kan me voorstellen dat je niet uit gekeken raakt. Zie alleen geen meneer met een pyma achter de bar 😂😂. Succes morgen weer. Top ☘️Gr Miranda
  2. Berry:
    16 juni 2018
    Die kathedraal van Burgos is inderdaad indrukwekkend. Vreemd dat je honderden kerken in- en uitloopt maar altijd blijft er die aantrekkingskracht. Met abdijen is dat ook zo, maar dat komt misschien omdat er dan bijna altijd een biertje en/of een stukje kaas bij komt. Die pint is trouwens van Oostenrijkse afmetingen, proost !
  3. Gerrie govers:
    16 juni 2018
    Heerlijk,een ritje met de bus ! Daarna weer een mooie wandeldag en als afsluiting dat heerlijke pilsje, je hebt het verdiend Bart 🍺
    Wij wensen jou morgen weer een fijne tocht. 🚶🏻‍♂️🌝
  4. Ans en Rien:
    16 juni 2018
    Hoi Bart, de kathedraal is echt imposant. Wij zijn er een aantal jaren geleden ook geweest. Als je alle details in je op wilt nemen heb je veel tijd nodig. Helaas heb je die niet. Je moet weer verder. Hou vol kerel, het gaat geweldig.
  5. Andre:
    17 juni 2018
    Goed gedaan dat je de BBA hebt genomen. Effe relaxed wat km’s overbruggen. En wederom mooie plaatjes. Fijn dat het wat mooier weer gaat worden, ziet alles er nog mooier uit. Vandaag vaderdag, ik ben ervan overtuigd dat ze op het thuisfront dat aan denken. Geniet van deze dag, de omgeving en.....en volgende biertje ....🍺
  6. Mieke:
    17 juni 2018
    Hé Bart, het blijft "smullen" jouw verhalen !
  7. Ine van keulen:
    17 juni 2018
    Wat een prachtige foto s maak jij.Je kan ook nog gotograaf worden.
    Fijn vooor je dat een rustige dag hebt genomen.Succes met het lopen vandaag 👍👍
  8. Ton:
    17 juni 2018
    Beste broer. Het is zoals je schrijft en beleefd. Indrukwekkend en Valkenburg/ Volendam achtig. Het is een goede keus omdat met Leon ook te doen. Maar even aanwippen. Leon heeft buiten de kathedraal een prachtig oud centrum. Dit moet je zeker even bekijken. Als je het pelgrimsplaatsje CASTROJERIZ zou ik zeker even pauzeren en in de hoofdstraat het stilte/kunstenaars huis bezoeken. Er staat een oude fiets voor de deur.
    Rust:
    Durf in de grootste drukte tijd voor rust te nemen, al is het maar 5 minuten.
    Broer Bon camino
  9. Ton:
    17 juni 2018
    Beste broer. Een goede keuze om dit met Leon ook te doen. Burgos en Leon hebben buiten de kathedraal iets Valkenburgs/Volendam achtige. In Leon zou ik buiten de kathedraal ook het oude centrum even bezoeken. Het is in een vierkant gebouwd. De komende dagen kom in in het pelgrimsoord CASTROJERIZ ik zou hier zeker even pauzeren en het stilte/ kunstenaars huis bezoeken. Een oude fiets staat ervoor de deur.
    Rust:
    Durf in de grootste drukte tijd voor rust te nemen, al is het maar 5 minuten.
    Broer Bon camino