Dag 42 Crozant La Souterraine 24,5km

13 mei 2018 - La Souterraine, Frankrijk

Voor ik vetrek neem ik afscheid van Angelica en Brigitte. Zij doen vandaag een kortere afstand. Hun eindbestemming is Limoges en ze zitten ruim op schema. Tegen Yvon zeg ik à tout à l'heure. Want die ga ik nog wel tegenkomen. Een paar meter vanaf de gite scoor ik nog een croissant. Nou de beste ever. Gisteren ben ik met een klim geëindigd dus het is te raden wat er op het programma staat. Jawel een afdaling. Het steile smalle pad brengt me snel naar beneden naar de rivier de Sédelle die uitmondt in de Creuse. Het geluid van de vogels wordt met iedere meter daling overstemd door het geweld van het water. Wat is die oerkracht schitterend. Ik blijf maar foto's maken en ook weer weggooien. Dit geluid en de wilde waterstroom zijn zo indrukwekkend. Op verschillende plaatsen staan informatiezuiltjes waarop staat dat nog al wat schilders deze rivier hebben gebruikt als inspiratiebron. De locatie was geliefd door een aantal impressionisten. Er wordt binnen deze stroming zelfs gesproken over de Crozantse school. Nou ik snap het wel.
Voor de rest een rustige wandeldag. Vanwege de vele recente regen heb ik besloten daar waar mogelijk de landelijke paadjes te mijden. La Souterraine is de volgende bestemming. Je zou denken dat een plaats met zo'n naam laag ligt maar nee hoor daar gaan we weer. Als ik binnengelaten wordt op mijn overnachtingsadres valt mijn mond open. Het is een huis uit begin 1700 wat 13jaar geleden is gekocht door een Brits stel. Volgens Duncan, de man, was het huis nog bijna in oude staat. Volgens zijn zeggen hebben ze niet gerenoveerd of gerestaureerd maar slechts gerepareerd. Ik krijg een gevoel van villa Plantenhoven in het hoge noorden van Nederland. Hier moet ook wel ooit een lijk gelegen hebben. Kijken of er nog een geest uit de kast wil komen vannacht.
Verder nog even gedacht aan gisterenavond. Met zijn viertjes twee flessen wijn. Dan worden de remmingen ook wat minder. De vraag kwam op tafel waarom Santiago. Voor Yvon was het duidelijk. Hij is 69 en wil niet terugkijken op het leven maar blijven ontdekken. Steeds weer nieuwe dingen doen. Angelica wilde als ongehuwde moeder iets voor zichzelf gaan doen toen haar dochter 17 jaar was. Nu zou het moeten kunnen na zo veel jaren alleen maar zorgen. De alleenstaande Brigitte zocht een manier om alleen eens weg te gaan met toch de veiliheid van de groep. De beide vrouwen zijn er zelfverzekerd uitgekomen toen ze in 2006 liepen en hebben er hun vriendschap aan overgehouden. Yvon gaat tot Spanje. Volgend jaar ziet hij weer wel. Ja hij is on retraite. Zo zie je dat ieder zijn eigen Camino heeft. De twee vrouwen zeggen dat het mij zal veranderen. Dat is natuurlijk moeilijk te zeggen als je zelf onderdeel bent van dat veranderingsproces . We gaan het zien.

1. Alex de Hondt:
    Hey Bartje, Keep up the good work! 👊🏼👊🏼💪🏼
  2. Miranda marcelis:
    13 mei 2018
    Ik denk dat ze gelijk hebben Bart. Je bent zo op jezelf aan gewezen. En denk een levens wijze rijker. Het blijft boeiend al wat je schrijft. Succes morgen ☘️Gr Miranda
  3. Berry:
    13 mei 2018
    Kijk, da's mooi, een smakelijke croissant uit Crozant. Waarschijnlijk moet je tijdens het wandelen naast al die waterstromen ook regelmatig zelf aan de kant, vooral als je de dag ervoor hebt geholpen om twee flessen wijn pastoor te maken. Hoewel, als dat met vijf man was.... Hier had de pastoor ook last van het water: vanwege de regen geen mis in het parkje maar .... in de grote zaal van de Postelse Hoeve. En daar hingen ze binnen met de benen buiten. Het was er weer ouderwets druk vandaag. Volgens mij dacht de familie daar: Wel kijken maar nie kopen. Zoveel potentiële klanten die liever de kramen bestormen. Dat in tegenstelling tot jouw onderkomen, waar je het rijk helemaal alleen hebt. Wat een luxe. Maar goed, het is de beloning voor al je inspanningen ! En je Jo houdt dat bloemetje wel tegoed, al mag het wel iets meer kosten dan..... Bart, bonne route !
  4. Ineke van der pennen:
    14 mei 2018
    Ik mag toch hopen Bart dat de geest je met rust heeft gelaten vannacht . pffff
    Vandaag dag 43 al, jongen wat heb ik een respect voor jou, knap hoor zoals je het doet.
    En dan ook nog eens elke dag zo,n mooi verslag schrijven van je belevenissen.
  5. Ton:
    14 mei 2018
    Beste broer. Na het lezen van je verslag komen bij mij ook weer allerlei herinneringen boven m.b.t. Crozant en laSouterraine met zijn water en stuwmeer. Crozant was een belangrijke oversteekplaats van de Creuze voor pelgrims. Je beschrijft meesterlijk de geweldige natuur. Toppy
    Rijkdom:
    Rijkdom is geen kwestie van wat je hebt; het komt erop aan, hoe je je voelt.
    Broer, Bon camino
  6. Els:
    14 mei 2018
    Zo hier zijn we weer na een druk weekend I.v.m het jubileum concert.
    We blijven je wel volgen hoor maar door de drukte alleen maar je verslagen gelezen.
    Toch fijn dat het wandelen goed verloopt.
    En stond die ezel je op te wachten om je te vergezellen? ?????
    Ook weer prachtige foto's, Bart je verwend ons.
    Voor vandaag weer mooie maar vooral makkelijke paden om te lopen.
    Maar vooral droog,want dat is het hier dus niet.
    Groeten jonge en loop ze! !!!!!!🙋
  7. Gerrie en Anno Govers:
    14 mei 2018
    hoi Bart, weer een mooi verhaal. Het is nog steeds elke dag genieten als je schrijft. Wat maak jij veel mee !! Ik denk ook dat je als een ander mens terug komt. Een bijzondere levensweg . Hopelijk vandaag net als hier mooi weer .Loop met zin .