Dag 39 La Châtre Neuvy Saint Sépulchre 18,5km

10 mei 2018 - Neuvy-Saint-Sépulchre, Frankrijk

Afgelopen nacht het pelgrimsonderkomen nog gedeeld met de twee Duitse dames en met een dame uit Utrecht die in etappes naar Santiago fietst op de fiets van haar vader waarmee hij 25 jaar geleden gefietst heeft. Zij vertelde me weer een mooi staaltje Jacobus. Het mechanisme van haar versnelling is defect en ze kan niet meer schakelen. Met wind op kop is dat geen avontuur. Na meerdere malen doorgestuurd te zijn is ze ten einde raad en overweegt te stoppen. Ze hoopt nog op een tip van het toeristenbureau. Ze fietst daar heen en voor het bureau komt ze ten val. Oog flink beschadigd. Ze wordt door een medewerkster meegenomen naar de pharmacy waar haar oog verzorgd wordt. Dit was voor haar de druppel. Wanneer ze terug komt bij haar fiets heeft een man haar stuur rechtgezet. Ze maakt hem duidelijk dat de regelaar ook kapot is. Dat had hij ook al gezien. Hij is nl fietsenmaker geweest. Nou zoek die hier maar eens. Hij is bereid het probleem te verhelpen en in de loop van de morgen krijgt ze haar fiets. Jacobus of toeval? Ik laat het in het midden. Mijn enkelprobleem en de verpleegkundige Jacobus of toeval?
Het mooie van deze route is dat er al honderden jaren gebruik van wordt gemaakt. Van historische plaats naar plaats. Alles ademt geschiedenis. De kastelen, de kerkjes en de huizen. De plaats waar ik nu zit heet Neuvy Saint Sépulchre. Vertaald is dit: Neuvy van het Heilige Graf. De oorsprong ligt in het feit dat een kruisvaarder eenmaal terug van zijn tocht hier een kerk liet bouwen in 1042 die een kopie was van de Heilig Graf kerk in Jeruzalem. Deze plaats is een doorkomstplaats voor pelgrims naar Jeruzalem en Santiago. Op een of andere manier voelt het speciaal om deelgenoot te zijn van die vele mensen die in de afgelopen honderden jaren hier voorbij gekomen zijn. Allemaal passanten zoals ook ik slechts een passant ben. Zoals wij allemaal tijdens ons leven slechts passanten zijn. Misschien goed om met dit gegeven er het maximale uit te halen en te genieten van iedere dag.

1. Miranda marcelis:
    10 mei 2018
    Het is goed dat je iedere dag op schrijft wat je mee maakt. Je moet er een boek over schrijven. Het is zo interresant. Op na morgen weer. ☘️Gr Miranda
  2. Berry:
    10 mei 2018
    Onze Duitse dames kunnen weer zingen, de Utrechtse kan weer verder met haar Tour de Santiago en Bart... die kan wandelen en wandelen.... Bijna op de helft van de Camino ! Een hele hoop ervaringen en een andere kijk op heel veel zaken. Mooi om te lezen, Bart ! 😎
  3. Ineke van der pennen:
    11 mei 2018
    Wat schrijf je mooi Bart over jouw belevenissen, soms krijg ik er gewoon kippenvel van.
  4. Ton:
    11 mei 2018
    Beste broer. Weer een geweldige belevenis van lotgenoten. Ze lopen als een rode draad door jouw pelgrimage heen en je hebt nog zoveel te goed. Dit moet je echt aan de lijve ondervinden dit is bijna niet te delen. In Pied-de-Port zit een prima fietsenmaker(alvorens deze mevrouw de Pyreneeën overgaat)
    Ideaal:
    Het is onmogelijk een ideaal te behouden, ALS men ophoudt met ervoor te vechten.
    Broer, Bon camino