Dag 36 Ainay le Chateau Bouzais 25km

7 mei 2018 - Bouzais, Frankrijk

Ik logeer hier samen met een Fransman die er iedere dag 40km wil lopen. Hij heeft dus gevraagd of hij om 07.00 uur kan ontbijten. Ikzelf sluit een kwartiertje later aan. Het wordt weer een warme dag dus ik wil op tijd vertrekken. Ik sta voor een dilemma. Vandaag 8km langs het kanaal. Onstabiele ondergrond maar wel relatief veel schaduw. Of alternatief over asfalt. Ik ga voor het eerste. Ik moet dan ook niet meer zeiken over ondergrond. Een kwestie van keuze en gevolg. Keuzes zoals we die iedere dag zo vaak moeten maken. Achteraf ben ik tevreden. De schaduw doet me goed en als er eens een beetje wind is voelt die verkoelend omdat die over het water gaat. Wanneer ik in Orval kom en met nog 3km te gaan het etablissement Le Jean Bart tegenkom vind ik dat ik wel een biertje verdiend heb. Blijkt Jean Bart een kaper te zijn geweest. Bekend om zijn moed en behendigheid. Ik voel me meteen thuis. Ik moet me wel opladen om het laatste stuk te doen. Als ik aankom wordt ik hartelijk begroet door mijn gastvrouw. Zij runt dit onderkomen deze weken. Meteen wordt er een koud biertje geregeld. Gerard de buurman zit er ook. Hij heeft de sleutel van de kerk en ik krijg een privé rondleiding. Misschien zegt mijn gastvrouw mag je zijn "schat " ook nog zien. Na de kerk neemt Gerard me mee naar zijn schuur. Hij doet zijn hoed af en zet een pet op die toebehoord aan de Franse spoorwegen. En dan sta ik in zo'n oude Franse schuur voor een modelspoor landschap wat de hele schuur beslaat. Alles is door Gerard met de hand gemaakt. Zo zie je maar dat er achter een muur heel iets anders schuil kan gaan dan verwacht . Als ik me meld voor het eten bemerk ik iets vreemds aan mijn gastvrouw. Ze heeft spaghetti gemaakt. We zitten samen aan tafel want ik ben de enige gast voor vanavond. Na verloop van de maaltijd zit haar mond vol rode saus. Zelfs op haar armen zitten rode vlekken. Dan weet ik het zeker. Ze is zo blauw als een tientje. Ze vraagt enkele keren hetzelfde. Ze vertelt twee of drie keer hetzelfde. Wanneet ik na het eten naar buiten komt ga om mijn blog te schrijven blijft het binnen stil. Na een uurtje ga ik eens kijken en de tafel ziet er uit zoals ik die achtergelaten heb. En mevrouw ligt te slapen. Bijzondere ervaring dit. Inmiddels is de telefoon al twee keer gegaan. Ze hoort hem niet. En ik ga toch ook niet voor telefoniste spelen. Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Met deze clifhanger zeg ik jullie, à demain.

1. Els:
    7 mei 2018
    Vandaag een vroeg verslag al gelezen voor het slapen gaan.
    Ook hier was het weer warm dus verstandig van je om wat schaduw op te zoeken. Weer erg mooie foto's, maar jeetje een gastvrouw die ...Is echt om te lachen.
    Gelukkig heeft ze voor je maaltijd gezorgd. Nu maar hopen dat ze morgenvroeg weer de 'normale'kleur heeft. 😗Dus voor straks een goede nachtrust en voor morgen loop ze.
  2. Miranda marcelis:
    7 mei 2018
    Haha weer een geweldig verhaal. Verstandig dat je inderdaad in de schaduw bent gelopen. Succes morgen word weer een warme dag. ☘️Gr Miranda
  3. Berry:
    7 mei 2018
    De lucht blauw ? Oké. Franse kaas blauw ? Prima. Maar een gastvrouw blauw met rooie pastasaus....? Nog een beetje wit in d'r ogen dan beeldt ze zo de Franse vlag uit. Morgen weer proberen wat ombrage te vinden, anders word jij nog zo rouge als een homard. Veel plezier weer morgen !
  4. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    7 mei 2018
    Wat een avonturen maak je mee, onvoorstelbaar...... En wat zie je prachtige gebouwen, mooie landschappen en ontmoet je veel bijzondere medemensen. Je kunt er ongetwijfeld een boek over schrijven. Veel succes en veel plezier verder.
  5. Wendy:
    7 mei 2018
    He Bartje. Ik zie je aan de Kanterbrau, maar je zult toch ook wel een Orval tot je genomen hebben? Als ik me niet vergis, ben ik ooit in die abdij geweest.
    Of had je gastvrouw alle speciaalbiertjes al op? Nu maar hopen dat haar gesnurk niet boven dat van jou uitkomt. Een stiekeme foto was toch leuk geweest 😂
  6. Gerrie govers:
    7 mei 2018
    De prachtige verhalen worden elke dag al geschreven, dus op het einde van de tocht is er een mooi boek klaar.
    Elke dag kijken wij uit naar je mooie verhaal en je prachtige foto’s. Geweldig om al die bijzondere mensen te ontmoeten , een hele mooie ervaring !! Bart loop met zin morgen weer 🚶🏻‍♂️👨🏿‍🚀
  7. Ineke van der pennen:
    8 mei 2018
    Weer mooie foto's Bart maar ik had de foto van jouw dronken gastvrouw ook wel eens willen zien.Zoek vandaag ook de schaduw op om te lopen want het word weer warm .
  8. Irm:
    8 mei 2018
    Al goed dat je geen onverwachts bezoek hebt gekregen van je gastvrouw...
    Mss verwachtte ze wel dat jij de tafel zou afruimen en ff de afwas doen ... Daarna zou ze gegarandeerd weer wakker worden :-)
    Fijn dat je wandelingen weer voorspoedig gaan !
  9. Ben:
    8 mei 2018
    Ontbijtje van restjes spaghetti..?..?..
  10. Marcel van den Broek:
    8 mei 2018
    Zo zie je maar Bart dat er achter elke muur iets kan zijn wat je niet verwacht.
    Ook daar kan een zatte vrouw achter zitten. Ik geniet van je verhalen en je prachtige
    foto's. Succes verder en houd vol.
  11. Ton:
    8 mei 2018
    Beste broer. Het is wat laat, maar nogmaals bedankt voor de geweldige dagen bij Bernadette. Ik was weer even terug in het verleden. Jouw gastvrouw had beter een oranje bijtertje kunnen pakken, want jij bent er goed op gaan lopen
    Je ziet maar weer op tijd tanken.
    Tegenwind:
    Houd altijd rekening met tegenwind;als hij gunstiger waait valt het mee.
    Broer, Bon camino