Dag 30 Vezelay Le Chemin 25km

1 mei 2018 - Le Chemin, Frankrijk

Toen ik gisteren mijn blog sloot kon ik niet weten hoe de avond zou verlopen. Peter en ik hadden wat inkopen gedaan voor het avondeten. Wat soep en een brood en natuurlijk een flesje wijn. Gedurende de middag werd duidelijk dat we gezamelijk zouden eten. Diegene die wat gekocht had legden in en zo werd voor 10man een maaltijd bereid. Diegene die laat aankwam kon gewoon aanschuiven . Voor mij enkele bekenden behalve Peter. Marijke en Tineke en ook Paul sliepen daar. Verder Werner en Brigitta uit Duitsland. En twee Fransen die naar Assisi willen lopen. Vezelay is de uitvalsbasis voor pelgrims naar Santiago Assisi Rome en Jeruzalem. Tijdens de maaltijd werden we gevraagd in de ochtend aanwezig te zijn in de ochtendviering. We zouden dan de pelgrimszegen krijgen. Toen we de kapel in de ochtend binnenkwamen zaten een viertal monniken en een zestiental nonnen op de grond te bidden/mediteren ik wilde een foto maken maar voelde me een voyeur van dit intieme moment. Toen begon de viering zoals verwacht zingend bidden. Maar als dit hele gezelschap meerstemmig zingt dan........zo mooi. Op het einde werden we naar voren geroepen en kregen de zegen. Het voelde bijzonder. Maar toen vervolgens de non achter mij een solo inzette kreeg ik kippenvel over heel mijn lijf. Jeetje wat ontroerend en speciaal. De dag kon niet meer stuk.
Verder een prima loopdag. Het was te merken dat het 1 mei was. Frankrijk leek uitgestorven. Het landschap verandert. Er is meer veeteelt. Het valt op dat hier een kudde in de wei loopt. De stier en kalfjes lopen er ook bij. Verder zie je ook dat die koeien hier een zee van ruimte hebben. Eindbestemming is het pelgrimsonderkomen in Le Chemin. Gerund door Nederlandse vrijwilligers. Hier ontmoet ik ook de Australische Joe die wat Nederlands spreekt omdat zijn ouders in de jaren vijftig zijn geëmigreerd. We krijgen een vegetarische maaltijd voorgeschoteld. En niet zo maar een. Jonge jonge wat heb ik lekker gegeten. Morgen is een slaapplek op de juiste afstand moeilijk te vinden. Het gaat een tocht van 30km worden. Als ik me voel als vandaag is het mogelijk. We gaan het zien.

1. Berry:
    1 mei 2018
    Hele weilanden vol vee en dan lekker vegetarisch dineren ! Morgen een pittige tocht, maar als je in deze flow zit moet het lukken ! Hopen dat de zegen van de monniken voldoende is en er geen zegen van boven bij komt. Hou je morgen taai, Bart, net zo taai als de dure nougat van Jolanda.
  2. Gerrie govers:
    1 mei 2018
    De zegen van de monniken hebben goed geholpen 😇
    Morgen 30km....succes.... we lezen graag morgen of het je gelukt is. Je bent een kanjer !
  3. Ton:
    1 mei 2018
    Beste broer. Goed te lezen dat het beter gaat en je vriendenkring steeds groter. Niet alleen je fysieke bagage heb je te torsen maar ook je psychische bagage (alle verhalen en indrukken) neemt dagelijks toe en je moet ze ook nog een plaatsje geven. Wat betreft de koeien
    Je gaat zien dat de kuddes daar kompleet zijn: koeien, stieren en kalfjes blijven bij elkaar. Dat is geweldig om te zien. Je gaat nu richting Nevers een stad met veel historie en flamingo 's.
    Vrijheid:
    Wat licht is voor de ogen, lucht voor de longen en liefde voor het hart, is vrijheid voor de geest.
    Broer, Bon camino
  4. Marianne:
    1 mei 2018
    Bart je eerste pelgrimsmaand zit erop, heel knap hoe je die bent doorgekomen, ik ben trots op je. Nu ga je de meimaand in en morgen ook nog je trouwdag, dat moet goed lopen worden. Ik wens je weer heel veel succes en kan niet wachten om je verhaal weer te lezen. Loop ze.
    Marianne.
  5. Miranda marcelis:
    2 mei 2018
    Wat fijn om te horen dat het goed gaat. Weer een boeiend verhaal. Top Bartje ☘️Gr Miranda
  6. Ineke van der pennen:
    2 mei 2018
    En dan ben je alweer een maand onderweg naar je einddoel. knap hoor.blij dat ik lees dat het vandaag alweer een stuk beter gaat. De foto's worden steeds mooier, je haar en baard groeien ook goed.{nog ff en je moet een haarbandje kopen}.. Bart ik hoop dat je de 30 km kunt halen vandaag. heel veel succes.
  7. Els:
    Ha die Bart.
    Goed te lezen dat het goed met je gaat.
    Jetje de eerste maand zit eral op,je bent al aan de tweede begonnen.
    Deze maand zijn er gebeurtenissen die je extra stimuleren : natuurlijk omdat het Maria maand is; jullie trouwdag maar ook de verjaardag van merel.
    Een extra stimulans denk ik zo, Enja je bent echt goed op weg hoor de foto geeft het aan.
    Hartstikke goed om te lezen dat je steeds meer wandelmaatjes tegen komt.
    Fijn dat jullie samen de ervaringen kunnen delen.
    Succes vandaag met de kilometers, natuurlijk halen je voetjes het. 😃
  8. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    2 mei 2018
    Hoi Bart, van harte gefeliciteerd met jullie 26e trouwdag. Neem er maar een extra biertje op.
  9. Liesbeth:
    2 mei 2018
    Hoi Bart,petje af jongen hoe jij je eerste maand al doorgekomen bent.Zoals de anderen ook al beamen je verhalen zijn super. Op de manier waarop jij schrijft loop ik in gedachte met jou mee.Succes Bart ga zo door.