Dag 27 Chablis Cravant 22,5km

28 april 2018 - Chablis, Frankrijk

Weer een dag anders dan gepland. Vandaag loopt Linda een dagje mee. We besluiten er een mooie dag van te maken. Eerst naar Chablis voor een bakkie koffie en een lekker vers broodje voor onderweg. We zijn net onderweg of we passeren een kerkhof. Daar kan Linda haar fetisj niet onderdrukken. We moeten die begraafplaats bezoeken. De route leidt ons wederom door het prachtige landschap . Ondertussen slaat het weer om. De zon wordt afgewisseld door een bewolkte hemel met een harde koude wind. Als we in een dorpje enigszins beschut onze broodjes opeten, komt Peter met zijn kar aanlopen. Het gaat hem vandaag niet goed zegt hij. Lood in de benen. Maar ja, zegt hij, als het niet gaat kan ik altijd nog "een Bartje " nemen. Mooi dat mijn liftgedrag al een begrip is geworden in pelgrimsland. Hij gaat door en ook Linda en ik vervolgen onze weg. Wanneer we onder de autoweg doorlopen en op het punt staan af te buigen om de laatste kilometers door de velden af te gaan leggen kijken we recht vooruit naar een donkere horizon. Een check leert ons dat er zwaar weer wordt verwacht waar we over een uur midden in zullen zitten. In dit laatste stuk is ook geen verharde weg waar we kunnen worden opgehaald. We besluiten terug te lopen naar het dorp en André te bellen. Terwijl we in de miezerregen wachten op onze evacuatie tovert Linda twee flesjes Schrobbelèèr uit haar tas als remedie tegen de kou. Als we in de auto zitten en op weg gaan zien we Peter staan langs de kant van de weg. Híj zou geholpen zijn met een lift naar het volgende dorp. Grappig eigenlijk, een Bartje van Bartje.
Terug in Chablis gaan we even iets eten en zorgen dat we weer wat.op kunnen warmen. André heeft in de ochtend al een paar doosjes wijn gekocht. De prijs was hoger dan ik hem had meegegeven dus heeft hij voor mij niet durven te kopen. Dat doe ik dan zelf wel even. We lopen een van de wijnhuizen binnen en laten ons uitgebreid voorlichten over het fenomeen Chablis. De vrouw vertelt ons enthousiast over de wijn. Een Chablis mag alleen zo heten als deze 1. uit de Chablis streek komt 2 volgens een bepaalde methode wordt gemaakt en 3 uit uitsluitend chardonnay druiven wordt gemaakt. Ze laat ons ook het verschil proeven tussen de gewone en de grand cru chablis. Het moge duidelijk zijn ik ben om. Ik vraag haar om mij geen duurdere te laten proeven. Ik ben bang dat deze nog lekkerder is. We kopen ieder een doos en verlaten het wijnhuis. Wat is dat lekker zeg. Achteraf ben ik blij met het slechte weer en ons alternatieve programma. En natuurlijk de aanwezigheid van André en Linda.

1. Berry:
    28 april 2018
    Bartje bidt niet voor bruine..... Andouillettes (prachtige foto van dat worstgeveltje !), Schrobbelèr blijkt een prachtig smeermiddel, ook voor "diesels". Hoop dat je Chablis niet te cru is, veel plezier weer morgen !
  2. Ton:
    29 april 2018
    Beste Broer, weer een prachtig verhaal,het genieten en levenslust spat ervan af. De komende week zit er al een derde van je tocht erop.Chappeau.
    Geluk:
    Geluk kan de mens overal vinden, omdat hij het in zichzelf meedraagt.
    Broer. Bon camino
  3. Miranda marcelis:
    29 april 2018
    Gezellig om weer te lezen ook al is het midden in de nacht. Dat ik dit lees. Zo die doos wijn voor thuis nemen ze je niet meer af. Succes morgen maar weer ☘️ Gr Miranda
  4. Ed en Saskia:
    29 april 2018
    Het is een genot om iedere dag je blog te lezen! Dit hou je zo wel vol. Have fun. Groetjes uit regenachtig Tilburg.