Dag 20 Champillon Moussy 17,8km

21 april 2018 - Moussy, Frankrijk

Bij het ontbijt begrijp ik dat de eigenaars zelf geen wijn maken. Zij telen druiven en verkopen deze aan de coöperatie. Deze coöperatie verkoopt vervolgens door aan de wijnhuizen die er Champagne van maken. Ze zeggen dat omdat de blaadjes nog maar erg klein zijn ik beter over een werk of twee terug kan komen. Dan is de streek op zijn mooist. Ik weet nu al dat ik dat ooit doe. Ik heb nou al zo veel ranken gezien. Ik wil weten hoe het smaakt. Wat zou ik graag een proeverijtje bijwonen. Ik kijk van mijn onderkomen uit naar Hautvillers. De bakermat van de Goddelijke drank. Ik besluit een korte route te nemen dwars door de wijnvelden. Aan de ene kant heeft het iets aan de andere kant is het alleen maar slechte ondergrond. In Hautvillers tijd voor een bakkie en vervolgens een bezoek aan het graf van de Godfather van de champagne: Dom Perignon. Commercie all over the place. Een groepje Amerikanen stapt in een busje met daarop bubble tours. Ik brand nog een kaarsje bij ons Marie en ga naar de picknick plaats voor een adembenemend uitzicht op Cumières. De afdaling is zo steil dat ik na een uur denk twee blauwe teennagels te hebben. Ik voel trouwens dat ik gisteren iets te overmoedig ben geweest. De pijngrens ligt weer meer dichterbij. Op weg naar Mardeuil maar weer de duim. Er stopt iemand die me me mee wil nemen naar het centrum. Hij is niet van hier maar is op zoek naar een bank. Het dorp is te klein, geen bank. Of het goed is dat hij naar Epernay rijdt. Ik denk dat het goed is. In het centrum nemen we afscheid. Het voordeel is dat hier veel winkels zijn. Even bij een groentenhandel een peertje scoren en bij de bakker een lekker broodje. Ik zoek op een plein een bankje om mezelf lekker te verwennen. Achter mij zitten twee lokale schonen. Sigaretten draaien uit de grote emmer, keurig opgemaakt en lekker strak in de legging. Alsof ik op de Tilburgse kermis ben. Als ik dan toch maar ga lopen kom ik langs een busstation. Lijn 6 Moussy. Ik kijk en zie dat de bus net weg is. Maar hij komt ieder uur. Voor €1,10 koop ik een kaartje voor Moussy. De bus stopt bij het hotel. Ik loop naar de receptie en de dame zegt: monsieur Bart? Oui c'est moi. Michiel was gisteren hier en heeft voor mij gereserveerd. Snel douchen, wassen en naar de bar voor een biertje. Staat er een blinde barman. Knap hoe hij met zijn handicap geen druppel van mijn Leffe ruby morst. Later volgt nog een verrassing. Ik ga zitten en krijg prompt een glas champagne. Van mon ami Michiel. Heeft ie goed geregeld. Ik krijg een dagschotel. Voor een tientje 3 gangen. De crème brûlèe wordt aangstoken op het moment dat deze geserveerd wordt. Niks geen brander. Ik besluit een klein flesje champagne mee naar mijn kamer te nemen. Proost allemaal. Op jullie die mij steunen met gedachten, berichtjes en reacties.

1. Claudi:
    🥂!
  2. Marleen:
    21 april 2018
    O en dan zing jij nu vast Franse chansons!
  3. Marjon:
    21 april 2018
    Proost! 🥂🍾 en succes weer morgen.
  4. Annelies:
    21 april 2018
    Ge ziet er weer een stukske beter ut Bartje, ben de weer un bietje bekomen?
    Succes mee de trip van mergen..
    Groetjes Annelies
  5. Miranda marcelis:
    21 april 2018
    Wat een geweldig dorp om te zien op de foto’s. Ge ziet er nu ook weer wat frisser uit.
    Succes morgen weer ☘️
    Gr Miranda
  6. Els:
    21 april 2018
    Nog vlug even kijken Enja je verslag staat er al op! !!
    Heerlijk om te lezen hoe jij je gedachten laat gaan tijdens het wandelen.
    Maar nog mooier is het, dat je dat wil delen met ons. Fijn dat bij je aankomst het goddelijk nat klaar staat.
    Vandaag weer een enerverende dag achter de rug,dus na je verdiende drankje je rust nemen.
    Morgen weer een nieuwe dag.
  7. Arjen:
    21 april 2018
    Hou de moët erin en laat het je smaken. Kijk al uit naar het verhaal en foto's van morgen.
    Veel succes. Yvonne en Arjen
  8. Marjolein:
    Wauw wat gaaf bart
  9. Yvonne en Anita:
    22 april 2018
    Wat een mooie foto's en verhaal. En inderdaad het is al gezegd maar je ziet er opgewekt uit. Veel succes morgen en geniet van alle mooie dingen om je heen. 😘😘
  10. Dion Rohde:
    22 april 2018
    Goed bezig weer!!! 👍👍👍👍 hou vol.
  11. Ans en Rien:
    22 april 2018
    Prachtig hoor Bart hoe jij die mooie verhalen aan ons verteld. En je ziet wel dat de Fransen best een aardig volkje zijn al wordt vaak het tegenovergestelde verteld. We zien ook dat de biertjes je goed doen. Geniet er van maar denk ook aan je zelf. Goede reis en houw ‘t goande!
  12. Berry:
    22 april 2018
    Het kan misschien beter maar het kan zeker ook slechter. Op tijd een lekkernij en een prachtig uitzicht en champagne en Franse schonen..... Sterkte Bart !
  13. Ineke van der pennen:
    22 april 2018
    Goedemorgen Bart. ik zit hier weer zo te genieten van jouw mooie verslag van de dag van gisteren. Geweldig.
    Prachtige route om te lopen,lieve mensen en ook een lekkere neut, wat wil je nog meer.
    Succes vandaag en geniet van alles om je heen.
  14. Ton:
    22 april 2018
    Beste broer. Weer een prachtig verhaal en een inkijk in jouw dagelijkse beproevingen en de dagelijkse levenslessen. Over 14 dagen zien we elkaar, daar verheug ik me op. Zorg wel dat je , je duim niet bezeerd.
    Onmogelijk:
    Niets is onmogelijk voor de man die lang en krachtig gnoeg wil.
    Broer, Bon Caino
  15. Martin:
    22 april 2018
    Bart. Je maakt er een indrukwekkend reisverslag van. Ik denk dat deze ervaringen wel aangeven dat het iets meer is als een 'wandeltochtje'. Succes met het waar maken van je droom en blijf die verhalen spuien.
  16. Alex de Hondt:
    22 april 2018
    Hey Bartje.... Je doet het goed man!!! Trots op je, ondanks je blessure, is het je karakter, de Fransen, je duim én Theresa die je hier doorheen helpen....en wah goei fraans alcohol 🤔😉🥂