Dag 19 Reims Champillon 24,7km

20 april 2018 - Champillon, Frankrijk

Ben ik gisteren vergeten te vragen waar het ontbijt te vinden zou zijn. Al ronddwalend kom ik iemand tegen die hetzelfde probleem heeft en dat voorlegt aan de nachtwaker. Ik loop samen met de man naar de eetzaal. Hij had moeite met de Franse vraagstelling dus we praten Engels. Lekker zo wat vlotter communiceren. Eenmaal in de eetzaal vraag ik: where are you from? Waarop de man zegt Apeldoorn. Hilarisch moment. Goed dus. Ben uit Apeldoorn op weg naar Assisi. Het valt hem zwaar. Zijn voeten liggen open vanwege blaren. Hij heeft de second skin verwijderd. Hij wil hier nu een dag langer blijven om te herstellen. Ik wens hem beterschap en sterkte en sta op om te vertrekken. Ik voel me sterk zeker met zijn verhaal. Ik snap precies wat hij voelt en waar hij nu doorheen moet.
Nadat ik een tijdje gelopen heb dringt het verlangen naar een bak koffie weer eens op. Wat zie ik aan de horizon jawel de grote M. Voelt meteen vertrouwd zo'n MacDonalds. Het is triest als ik dit hier schrijf. Zo heeft deze fastfoodreus zijn best gedaan. Om je dit gevoel te bezorgen.
Vandaag is het landschap zo goed als alleen maar wijnranken. Het lijkt wel of iedere meter beplant wordt met deze plant. Het nadeel van dit landschap is dat er weinig schaduw te vinden is. Met deze felle zon is dat minder prettig. Op een moment besluit ik de duim weer te gebruiken. Er stopt iemand die me maar 1,5km mee kan nemen. Ik vind het prima. We praten wat over de problemen van het warme weer en daarvoor zet hij me aan de rand van een bos boven op een heuvel af. De goede richting blijven volgen is nu de opdracht. Ik hou de zon maar in de gaten. Zolang die in mijn ogen schijnt ga ik goed. En na verloop van tijd zit ik ook nog op de route. De weg door het bos was een zegen tegen de zon maar was killing voor mijn enkel. Door de ingedroogde modderpaden was de ondergrond erg ongelijk. Met nog zo'n 4km te gaan hoop ik op een lift. Het wil niet zo lukken vandaag maar toch. Er is weer iemand zo aardig mij mee te nemen. Niet alleen tot aan het plaatsje maar tot de voordeur van mijn adres. Een adres waar volgens mij ook wel eens druivenplukkers logeren. Ik krijg nog een warme maaltijd ofschoon ik daar niet op gerekend had. Weer een mazzeltje. Morgen de keuze tussen een korte en een lange afstand (30km). Ik ga voor de korte. Lijkt me wel zo verstandig.

1. Berry:
    20 april 2018
    Ondanks lastig parcours en warmte toch goed bezig.
    Morgen dus de veilige korte route. Slim om je enkel nog niet te overbelasten !
    En wel af en toe drinken met dat warme weer.......
  2. Ben:
    21 april 2018
    De verstandige keuze van het korte stuk moet beloond worden!
    Ik zet hier alvast een paar Quadrupels in de kelder... ;-))
    Zodra je "hier" bent maken we die samen soldaat.
  3. Ineke van der pennen:
    21 april 2018
    6.15 uur, bakske koffie, tuindeur open , vogels horen fluiten,en eerst ff je verhaal lezen. mijn dag begint goed.
    Heel goed om te lezen dat jouw dag gisteren ook lekker is verlopen.
    we zijn toch allemaal een bietje bezorgd om die enkel van jou.
    vandaag een korte afstand en op tijd een lekker koud biertje pakken, dat zal je goed doen Bart.
    succes .
  4. Els:
    21 april 2018
    Verstandig om vandaag een korte route te lopen. Denk en luister naar je lichaam.
    Het gaat ook zo snel ineens met de warmte. Nu maar hopen dat je enkel het blijft volhouden.
    Wel fijn te lezen dat onze medemens je helpt ,er zijn dus echt nog wel goeie.
    Dus op naar je volgende verhaal.
  5. Els:
    21 april 2018
    Alweer een dag voorbij, maar nog vele te gaan! !!!
    Verstandig van je,om vandaag een korte route te nemen.
    Zeker als het weer warm wordt.
    Met optijd je natje en je droogje kom je er wel. Succes Bart.
  6. Marjon:
    21 april 2018
    Wat kom je toch mooie dingen tegen onderweg!
    Blijf luisteren naar je lichaam (enkel) Bart, en blijf van dit alles genieten, dan gaat het helemaal goed komen! 🏃🏻‍♂️
  7. Andre:
    21 april 2018
    Voetje bij voetje, stukjes bij beetjes, ben je nu al toch weer een eind in Frankrijk ondertussen. Het gaat gestaag vooruit. Maar wel afzien zoals ik lees. Je onderkomens zien er goed uit en en gastvrij. Maar het zal de Franse taal zijn die je ondertussen beheerst en dat maakt het wat makkelijker 😉 op naar de korte route. Wel leuk om op Google Maps te zien waar je uithangt en via Wikipedia de ins en de outs van zo’n dorp of stad te lezen. Natuurlijk succes verder vandaag....
  8. Linda:
    21 april 2018
    Blij te lezen dat jij net zo blij bent met een Mac als ik destijds in Polen 😂! Zie trouwens steeds meer overeenkomsten met die reis.... zware rugzak, slapen in kloosters, taalbarriere... dus even opgezocht; café is koffie en thé is thee!

Allumez-le!
  9. Carla:
    Hee Bart,
    Ook wij volgen jouw tocht op de voet...... mooie verhalen mooie mensen en hopelijk ook snel herstel van je enkel! Chapeau Bart en een dikke knuffel van je “ oude” buuf.
  10. J. Vermeiren:
    21 april 2018
    Jou doorzettings vermogen is de goede ziel van je tocht, petje af en nog een goede voortzetting beterschap met je voet.
  11. Ton:
    22 april 2018
    Beste broer,Het gaat de goede kant op. Na de koolzaadvelden en de graanakkers nu de druiven. Ik lees dat je regelmatig kaarsjes opsteekt voor Maria , maar ik merk ook dat je Bachus niet vergeet, Ga zo door.
    Broer Bon Camino