Naam:
Foto’s:
965
Video’s:

Over mij

Tijdens een training congruentiemanagement ontdekte ik veel over mezelf. In ieder geval over hoe ik mezelf zag in de fase van het leven waarin ik mij bevond. Een fase die ik zag als afsluiten van een gedeelte van dat leven. Het stoppen als reservist bij het Korps Nationale Reserve en het afbouwen van de activiteiten bij de jeugdorganisatie Jong Nederland. Het werd tijd voor wat anders. Een lang gekoesterde wens om weer te gaan studeren en het lopen naar Santiago. Begin 2017 studeerde ik af en zat mijn studie bedrijfskunde er op. Vervolgens kon ik de focus leggen op de tweede wens nl. mijn wandeltocht naar Santiago de Compostella.

Over mijn reis

De planning is gemaakt. De werkgever en het thuisfront hebben in ieder geval hun zegen gegeven. Op 2 april ga ik vertrekken. Het eerste traject naar Vessem om vervolgens de Via Monastica te lopen. Ik heb voor mijn tocht 100 dagen uitgetrokken. Dat komt neer op een gemiddelde van 25 km per dag. In eerste instantie leek mij de uitdaging te zitten in het volbrengen van de lange wandeltocht. Inmiddels vele reisverslagen verder realiseer ik me dat de eindbestemming slechts een middel is om het doel te bereiken. En dat doel is het onderweg zijn. Of zoals Huub van der Lubbe het zo mooi verwoord heeft:

Gaandeweg kom je er achter. Gaandeweg groeit het gevoel. Dat je bestemming niets is als een middel. En de weg-het weg zijn- is je doel.

Blijft de vraag: waarom? Waarom wil iemand deze tocht gaan lopen. Vele pelgrims gaan omdat ze iets vervelends af willen sluiten op persoonlijk of zakelijk vlak. Ik had die motivatie niet. Sterker, ik vind mezelf een gelukkig mens. Een mens die tevreden is over het leven tot nu toe. En toen was het duidelijk. Ik loop uit dankbaarheid voor het leven.

Bezochte landen

Ik heb 18 landen (8%) bezocht:

België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Griekenland, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje, Tsjechië, Turkije, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zwitserland.