Dag -2

31 maart 2018 - Tilburg, Nederland

In de voorbije maanden heb ik de nodige aandacht besteed aan het materiaal waarvan ik gebruik zal maken tijdens mijn tocht. De aanschaf van een lichtgewicht tentje voor het geval ik geen overnachtingsadres kan vinden. Meer voor mijn gemoedsrust dan dat het noodzakelijk is. Een tweede paar schoenen omdat ik het op een paar zolen niet zal gaan redden. Deze schoenen neem ik niet mee maar probeer ik ergens halverwege op mijn route te krijgen.  Een rugzak verzorgd door Alex waarvoor hartelijk dank. Misschien niet de aller lichtste maar wel de aller stevigste. Het artikel wat ik als eerste aangeschaft heb is een pelgrimsstaf. Althans het hout daarvoor. Twee jaar terug een doorgeschoten tak gezaagd uit de beukenhaag achter in de tuin. Deze geschild, een jaar laten drogen en vervolgens bewerkt. In de loop der tijd kwam ik er achter dat vanaf de middeleeuwen de nodige symboliek wordt toegekend aan de attributen van een pelgrim.

De ransel of tas bedoeld voor het meenemen van voorraad die nodig was tussen twee stopplaatsen kreeg onder andere de volgende religieuze betekenissen:

De tas is klein want de pelgrim moet, om in zijn levensonderhoud te voorzien, meer vertrouwen op God dan in zijn eigen beschikbare middelen. De tas is altijd open want de pelgrim is niet alleen bereid om te nemen maar ook om zelf te geven.

De pelgrimsstaf is bedoeld om steun te geven bij vermoeidheid of bij het bewandelen van moeilijk begaanbare wegen. Ook is het een handig hulpmiddel voor het op afstand houden van loslopende, minder vriendelijke dieren. Deze staf kreeg de betekenis van een moreel houvast voor de dolende mens om te strijden tegen de verlokkingen van de duivel en het kwade van zich te houden.

Het materiaal is dus in orde. Dan kan het tijd worden om te gaan. Ik wil weg. Iedere dag ben ik op een of andere manier wel met mijn reis bezig. Als ik denk aan het naderende vertrek voel ik ook de emoties komen dus het moet er maar van komen. Vandaag is mijn uitzwaai dag. Een mooie gelegenheid om dat op mijn verjaardag te doen.  Ik had gevraagd om mij niets te geven omdat ik toch niets mee kan nemen. De flessen blijven wel goed tot na mijn terugkomst. De geldelijke bijdragen komen natuurlijk altijd van pas voor een versnapering onderweg. Jeu de boules ballen hadden voor mij niet gehoeven. Maar mijn collega’s willen foto’s zien dat ik ze gebruik. Dat wordt een uitdaging. Wat ben ik blij dat het zo lekker druk is. Dat zoveel lieve mensen de tijd willen nemen om mij even de hand te schudden en het beste te wensen.

En dan toch een emotioneel moment als Linda haar verhaal vertelt over hetgeen ik krijg van mijn Jong Nederland vrienden. Liefde, erg veel liefde. Symbolisch weergegeven in een bedrukte polo met daarop de tekst: Liefde is weten dat wij in gedachte meelopen en weten dat wij je ook een steuntje in de rug geven. Hoezo alleen op weg. Het waarom van deze tocht wordt vandaag maar weer eens onderschreven. Wat ben ik een bevoorrecht mens met zoveel lieve mensen om me heen.

1. Wendy:
    1 april 2018
    Pfff, nu al tranen en dan moet je nog gaan. Van het shirtje is geen woord gelogen. We gaan je op de voet volgen!
  2. Dion Rohde:
    1 april 2018
    Heej Bart heel veel succes maar vooral heel veel plezier met je tocht. Uiteraard nog van harte gefeliciteerd. Goede reis!!! Dusssssss

Grtz Wendy en Dion
  3. Alex:
    2 april 2018
    Bart vandaag is DE dag. Wij wensen je heel veel succes maar vooral heel veel plezier met deze uitdaging. We gaan je zeker volgen. Liefs Alex, Jacqueline en kids
  4. Yvonne en Anita:
    Bart
    Nog even en dan begint voor jou een grote uitdaging. We gaan je zo dadelijk uitzwaaien en wensen jou heel veel succes
    Veel liefs Anita en Yvonne
  5. Linda:
    2 april 2018
    Een reis van duizenden kilometers begint met één enkele stap... en die stap wordt vandaag gezet! Heel veel succes!
  6. Ineke van der pennen:
    2 april 2018
    Jouw avontuur gaat vandaag beginnen Bart.
    goede reis en heel veel succes..
  7. Andre:
    2 april 2018
    Mocht je tijd overhebben......kijk dan naar de donkere hemel met daar vallende sterren. Ze zullen er zijn om je pad naar Santiago te verlichten.
  8. Chantal:
    2 april 2018
    Vandaag begin je aan een mooie uitdaging en wij wensen je uiteraard heel veel succes... stap ze!
  9. Anita van Bonjour Camino:
    2 april 2018
    Bart, Wat heb je mooi geschreven over de weg naar de startdag.
    Hartelijke groet en Bon Chemin!
  10. Berry:
    2 april 2018
    Een joekel van een limousine voor de deur en er dan toch voor kiezen om te voet te gaan.... Grote klasse, veul plezier !
  11. Marleen:
    2 april 2018
    “All your bags are packed
    You’re ready to go...”

Eindelijk vertrokken, eindelijk je grote droom waarmaken! Succes, kan jij!
  12. Andre:
    2 april 2018
    Als je wat tijd over hebt....kijk eens naar de donkere hemel, er zullen vallende sterren zijn die je licht geven en begeleiden naar Santiago, heel veel succes en geniet val al het moois om je heen, groetjes André en Marjon
  13. Andre:
    2 april 2018
    Neem ook eens de tijd om naar de donkere hemel te kijken, er zullen vallende sterren zijn die je licht zullen geven en gaan begeleiden naar Santiago.
    Heel veel succes en geniet van al het moois onderweg.
    Groetjes Andre en Marjon
  14. Marjon:
    2 april 2018
    Neem ook nog eens tijd om naar de donkere hemel te kijken, er zullen vallende sterren zijn die je licht zullen geven en je gaan begeleiden naar Santiago. Heel veel succes en geniet van al het moois onderweg.
    Groetjes André en Marjon
  15. Andre:
    2 april 2018
    Ook al lijkt het zo, maar You’ll never walk alone. Heel veel succes Bart.
  16. Andre:
    2 april 2018
    Ook al lijkt het zo maar you’ll never walk alone, heel veel loopplezier en succes Bart
  17. Peter Verzijl:
    2 april 2018
    Vandaag is de grote tocht begonnen. Heel veel suc6 Bart. Laat de foto's van het Jeu de Boules maar zitten hoor. Ik kijk uit naar je verhalen op dit blog!
  18. Ans en Rien:
    2 april 2018
    Bart, je kunt het. Zet hem op jongen. Veel succes en goede reis,
  19. Annelies:
    2 april 2018
    Zo de kop is eraf, hebben ons heel de dag dingen afgevragen, waar zou hij nu zijn, zit hij al aan z'n boterhammeke,is hij op z'n slaapplek aangekomen.
    Welterusten voor straks pootjes omhoog en morgen weer een dag.💤💤💤💤
  20. Ton:
    2 april 2018
    Beste broer. Je Camino is begonnen met een geweldige kick-off en een prachtig start reisverslag. Als je in Vessem bent doe broeder Fons de hartelijke groeten. Ik ben bijzonder trots op je.( ik weet waar je aan begint) Hier bij een gedicht:
    DE PELGRIM
    Duizend gedachten en vaak niet een,
    Die blijvend bezit neemt van zijn geest,
    Een doel slechts heeft de pelgrim: gaan,
    Zijn bestemming ligt altijd achter de horizon.
    Alleen de zorg voor het dagelijks bestaan:
    Wat eet ik,waar slaap ik,? Houdt hem doorgaand bezig.
    Hij is samen met de duizenden die voor hem gingen,
    Deel van een leger en toch weer elke dag alleen.
    En als hij eindelijk Santiago ziet,
    Blijkt dat hij verder moet.
    Maar dan met zijn herinnering;
    Duizend gedachten.

Beste broer,bon Camino en op naar je CREDENCIAL
  21. Dolf Kessing:
    2 april 2018
    Bart, kerel. Ik heb respect voor jou!
    Zoals men zegt, besef jezelf dat je resulaten nooit ineens bereikt. Gun jezelf tijd. Je bent werk in uitvoering. Ga stap voor stap vooruit.
    Al onze dromen kunnen uitkomen als we de moed hebben om er volledig voor te gaan. Die moed die heb jij Bart.
    👊🏽
  22. Natasja:
    2 april 2018
    Hoi bartje wat was het vanochtend mooi in het kapelletje.
    We hopen dat het goed gegaan is vandaag en dat je niet veel regen hebt gehad.
    Heel veel succes en dikke knuffel van de Boompjes.
  23. Jan en Yvonne Schenkels:
    2 april 2018
    Hey Bart, de start is gemaakt. Heel veel succes, we blijven je volgen.
  24. Emma:
    2 april 2018
    Lieve bart ik wens je een goeie reis hopelijk door alle modder toch nog een mooi uitzicht te hebbben 3 maanden is best lang maar denk aan iedereen en je komt er zo ik zie je naar die 3 maanden vast snel xx liefs emma
  25. Colet en Jef van gerven:
    2 april 2018
    Beste Bart. Heel fijne reis met heel veel mooie ervaringen gewenst. Luister naar je lichaam en geniet van alles en iedereen die je zult ontmoeten. Veel geluk gewenst. groetjes en ULTREIA!!!!!! Colet en Jef van Gerven uit Chaam. (Pelgrims te voet van chaam naar Santiago in 2014/2015)
  26. Eric Peijnenburg:
    2 april 2018
    Hey Bart, vandaag is de grote reis begonnen. Heel veel succes en go for it!
  27. Carla:
    4 april 2018
    Hee Bart
    Natuurlijk wensen we jou een hele mooie tocht toe zonder al te veel oponthoud maar vooral heel veel leuke ervaringen en ontmoetingen! Dikke duim van Kees en Carla