Dag 96 Labacolla Santiago 11km

6 juli 2018 - Santiago de Compostela, Spanje

We worden wakker zonder wekker. Heerlijk geslapen zonder hinderlijk toiletbezoek. We gaan ontspannen op pad. Hermann zegt telkens hoeveel km nog te gaan. Als ik bij het hoogste punt ben met uitzicht op de stad vraagt iemand hoe het is na ruim 90 dagen het einde te zien naderen. Ik schiet vol wanneer ik hem vertel dat het allemaal erg dubbel is. Natuurlijk aan de ene kant het verlangen naar je dierbaren maar aan de andere kant het moeten loslaten van je caminovrienden. Voor iemand die deze ervaring niet heeft is dat niet uit te leggen of te begrijpen. Wanneer we door een gang lopen naar het plein voor de kathedraal lopen Catherine, Hermann en ik hand in hand. Het is symbolisch voor de vriendschappen die zijn ontstaan . We worden opgewacht door Thomas en Heike. De tranen vloeien bij allen. Dan zoek ik op het plein naar Jolanda en Merel. Eindelijk zie ik ze en kan ik ze in mijn armen sluiten. Wat ben ik een geluksvogel dat er iemand op mij wacht. Alle anderen moeten dit alleen verwerken. We drinken wat en gaan naar de mis. Het hoogtepunt is natuurlijk het zwaaien van het grote wierookvat. Een mooi ritueel wat volgens de overlevering werd gedaan om de luchtjes van de pelgrims wat weg te nemen. Je zegt ook niet voor niets nice to smell you again wanneer je een collega pelgrim ontmoet. Later gaan we naar de huiskamer van de lage landen. Een plek waar Nederlandse prlgrims terecht kunnen voor een kop koffie en een luisterend oor. Tijdens mijn verhaal zijn er weer tranen. Jonge jonge wat een ontlading. De rest van de dag is het mensen ontmoeten die ik de laatste weken ben tegengekomen. De ene omhelzing na de andere. Met de beste bekenden spreken we af om de avond door te brengen. De meesten zijn hier nog enkele dagen maar van enkelen moet ik afscheid nemen. En jawel weer met tranen. Afscheid nemen van zielsverwanten is moeilijk maar we delen dezelfde herinnering voor de rest van ons leven.

1. Miranda marcelis:
    7 juli 2018
    WoW wat geweldig. Nu lekker genieten dat merel en Jolanda er zijn. En samen met je loopvrienden iets af kunt sluiten. ☘️Gr Miranda
  2. Jose Rasenberg:
    7 juli 2018
    Bart we deelde beide een "wandelvirus" maar jij hebt er nu nog een bijzonder virus bijgekregen......."santiagovirus".
    En onthou goed........Je bent er pas......als je er bent.
    Bedankt voor het mee mogen lopen op jou reis, geweldig dat je dit met ons wilde delen.
    Ik bereid me voor om deel te gaan nemen aan Santiago aan het Wad volgende week.
    Het ga je goed en hopelijk komen we elkaar nog eens tegen.
    Wandelgroet José
  3. Gerrie govers:
    7 juli 2018
    Geweldig Bart, Proficiat!! Wat een levenservaring....

Dank je wel voor je mooie verhalen, iedereen zal ze missen. Geniet samen van een paar mooie dagen en een goeie vlucht terug. Groeten uit Berkel-Enscot
  4. Dorothea:
    HUT AB! Ich verneige mich vor dieser Leistung 👏
    Dorothea
  5. Ineke van der pennen:
    7 juli 2018
    Diepe buiging voor jou Bart.. Je hebt je doel bereikt.
    Dank je wel voor de mooie ,spannende, ontroerende en leerzame verhalen die ik met je mocht meemaken op jouw reis.xx
  6. Ad Peeters:
    7 juli 2018
    Bart je bent een bikkel, je hebt je mooie droomreis volbracht. Hoed,pet en alpino af voor zo'n mooi resultaat. En dit natuurlijk ook voor Jolanda en de kinderen voor zo'n prestatie van je man en vader. Succes met de thuisreis.
  7. Ans en Rien:
    7 juli 2018
    Wat een prestatie Bart. Je hebt het eindpunt met ups en downs bereikt. We begrijpen dat het je nu een dubbel gevoel geeft. Afscheid nemen van veel bekende mensen valt niet mee. Het was geweldig elke dag jouw reis te kunnen volgen. Dank voor je gezellige en openhartige verhalen. Wij hebben met plezier met je meegelopen. We wensen je fijne dagen met Jolanda en Merel en een goede thuiskomst. We spreken elkaar nog!
  8. Ed en Saskia:
    7 juli 2018
    Chapeau Bart, wat een ervaring. We gaan de dagelijkse blogs missen. We hebben genoten van je verhalen! Dank je wel! Het heeft ons ook een beetje rijker gemaakt.
    Terug naar Nederland, dat zal niet makkelijk zijn, maar we zien je snel weer. Je bent een topper!
  9. Andre:
    7 juli 2018
    Hier hoort ene dikke proficiat bij, een buiging EN respect voor wat je gepresteerd hebt. Je vertrek vanaf de Hasseltse Kapel tot Santiago is een wereldreis aan ervaringen die je hebt opgedaan. Koester deze en denk er nog vaak aan terug. Toppie
  10. Hedwig van Duijn:
    Ome Bart, ook ik zal je verhalen missen. Geniet van de geleverde prestatie. X
  11. Ben:
    7 juli 2018
    Een bijzonder mooi einde van een bijzondere mooie reis!
  12. Hilde donders:
    7 juli 2018
    Diepe buiging en petje af wat een geweldige reis. Een reis om trots op te zijn. Met veel plezier de blogs gelezen. Wat een mooie verhalen. En ik zie het bruidsboeket van opa en oma nog hangen boven het bed. Nu genieten van alles en uitrusten . Dikke knuffel.
  13. Peter van oosterhout:
    7 juli 2018
    Proficiat bart dat je deze reis gehaald hebt zonder weinig problemen lijkt me mooie ervaring gr peter
  14. Claudi Olieslagers:
    7 juli 2018
    Gefeliciteerd. Diep buiging!! Wat een respect heb ik voor Meneer Sinterklaas, ik verheug me nu al op het bezoek van die oude baas. Breng je je stok mee? Geniet lekker van alles wat je gemist hebt. Alles wat je gaat missen, zit in je hart en zal er zeker nog geregeld uitkomen. Ik ga je verhalen missen. Maar misschien volgt er nog een epiloog, als alles in Tilburg weer op zijn plek valt. Ik heb trouwens ook genoten van de wijze raad en leuke opmerkingen hier op je verhaal. Je hebt bijzondere vrienden en familie!
  15. Marian Maas:
    7 juli 2018
    Ik heb genoten van je verhalen en vind en vond je een kanjer dat je ondanks de moeilijkheden die je tegen kwam door zetten en niet opgaf.
    Nog een fijne tijd met je familie en het ga je goed. Gr.
  16. Ton:
    7 juli 2018
    Beste broer. Geweldige topprestatie. Ik ga je dagelijkse reisverhalen missen. Ik hoop je zo snel mogelijk weer te ontmoeten. Geniet nu samen nog van het momentum.
    Nu niet meer Bon camion, maar een goede en veilige terugreis
  17. Berry:
    7 juli 2018
    Soms krijgen pelgrims bij aankomst een cadeautje, bijv. een voetreis naar... Rome ? Misschien komt er nog een of ander vervolg, maar voor nu... welkom thuis !
  18. Annelies:
    7 juli 2018
    Bartje, het einde van dit avontuur, wat heb je veel meegemaakt. wat heb je genoten maar wij ook, we hebben meegelopen met jou al was het voor ons niet stap voor stap maar woord voor woord, dank voor deze ervaring.
    Jo en voor de rest van de familie, voor jullie een👍🏻 omdat jullie Bart deze kans hebben gegeven.
    Tot gauw weer ❤️
  19. Ine van keulen:
    7 juli 2018
    TOPPER KANJER bedankt voor je mooie verhalen.
  20. Corrie Donders:
    7 juli 2018
    Een Dondersgoede prestatie, een om in te lijsten, blijf genieten en blijf herinneringen ophalen, zie je misschien wel op vrijdag in Cuijk tijdens de Nijmeegse, ook daar veel succes, maar zal een totaal andere beleving zijn
  21. Dion Rohde:
    7 juli 2018
    Geweldig dat je het gered hebt. Vind het echt een hele prestatie zowel lichamelijk als geestelijk. Het was erg leuk, en soms ontroerend om je verhalen meestal tijdens mijn ontbijt te mogen volgen. Nu moet het wel heerlijk zijn om thuisfront weer te zien. Wel zal het weer wennen worden om dagelijkse leven op te gaan pakken na zo’n reis. Hoop dat je veel kracht hebt gevonden tijdens je tocht en zo weer vol nieuwe energie bent dat je er weer tegen aan kan. Nogmaals bedankt voor je Donders mooie verhalen en foto’s. 👍👍
  22. Joost en Elly Piggen:
    7 juli 2018
    Bart proficiat! De tocht van je leven! Je blijft er over praten. Steeds maar weer al die mooie herinneringen.....
    Wie weet nog eens tot ziens op de Pelgrimshoeve in Vessem.
  23. Liesbeth:
    7 juli 2018
    Bart proficiat voor het behalen van je doel, zal je verhalen iedere dag gaan missen. Geniet nu nog een paar dagen met Jolanda en Merel. Tevens een goede terug reis gewenst
  24. Mirjam van Opstal:
    7 juli 2018
    Je hebt je eindbestemming bereikt...petje af Bart...je kan trots zijn op jezelf! 👍🏼👍🏼👍🏼
    Het was leuk om elke dag je verhalen te lezen en je foto's te zien...zal het nog gaan missen!
    Geniet nog ff van je overwinning samen met Jolanda en Merel en je pelgrim vrienden! 😃😃😃
    Goede terugreis! 😘
  25. Irm:
    7 juli 2018
    Diepe buiging en RESPECT voor jou Bart !
  26. Bob en Karin:
    7 juli 2018
    Een echte TOP prestatie!! Je kunt trots zijn. Wij gaan je dagelijkse verhalen missen. Deze bijzondere ervaring pakken ze je nooit meer af en kun je nog vaak op terug kijken. Geniet nog een paar dagen samen met Jolanda en Merel. Tot gauw.
  27. Corinne:
    Respect !!
  28. Els:
    7 juli 2018
    Namens ons allen een diepe buiging en respect! !!!! Wat gaan we je verhalen missen. Nu tijd om wat uit te rusten en het hele filmpje nog eens terug te draaien. Maar ook weer wennen aan het leven thuis in Tilburg.
  29. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    7 juli 2018
    Hoi Bart, wat een mooi resultaat, wat gaan we je blogs missen, vanaf morgen zal elke dag zal anders zijn. Dank ook voor je open communicatie waarbij je het niet schuwde om je emoties te tonen en met ons te delen. Dat heeft ons een inkijk gegeven in de persoon Bart die een "klus" heeft volbracht die maar weinigen van ons zullen evenaren. Na deze bijzondere ervaring zul je zelf een stuk "rijker" door het leven gaan, ongetwijfeld nog meer waardering hebben voor hetgeen jullie hier in Tilburg hebben opgebouwd en voelen hoe "rijk" jullie zijn. Geniet ervan!
  30. Richard Jonkers:
    7 juli 2018
    Bart, super. Maar wat zullen we je verhalen missen.
  31. Jos de Brouwer:
    7 juli 2018
    Gefeliciteerd Bart, een knappe prestatie ☝🏻.
    Ik heb met bewondering je reisverslagen gevolgd.
    Respect !!
  32. Chantal:
    Felicidades Bart!!!!
    Super goed gedaan en het was een eer jouw verhalen ook te mogen lezen. Ik ben ervan overtuigd dat je hiervan genoten hebt en al had je ups en downs, het zal zeer zeker een mooie herinnering blijven!
    Ache para ti!
    Vele groeten,
    Chantal y Fernando
    👍👍👍
  33. Mannu en Linda:
    7 juli 2018
    We hebben je met veel belangstelling gevolgd en een kaarsje gebrand op de goede afloop. Blijkbaar heeft men hierboven me niet goed begrepen onder de benaming afoop (diarree). Ik herken de gemengde gevoelens bij aankomst. Het doet iets met je. Het is niet de pelgrim die de camino maakt maar het is de camino die van jou een pelgrim maakt. Altijd welkom hier op de pelgrimshoeve in Meerhout. Ultreia!
  34. Alex Derkse:
    7 juli 2018
    En deze scriptie heb je ook gehaald. Hoe mooi wil je het hebben. Zelf gedaan, velen elke dag gekluisterd aan je blog. Avontuur en emotie heb je ons beschreven. Dank hiervoor. Je hebt iets heel moois in je rugzakje erbij gekregen. Chappeau Bart, chappeau.
  35. Mieke:
    7 juli 2018
    Bart wat geweldig je hebt het geflikt !
    Met een bok in de keel lees ik jouw verhaal.
    Prachtig.
  36. Ruud de Groot:
    Super Bart !!!!
  37. Ton en José:
    7 juli 2018
    Bart, in een woord 'n topprestatie... PROFICIAT!!
  38. Colet en Jef van gerven:
    7 juli 2018
    Goed gedaan Bart, dit vergeet je nooit meer geniet ervan👍
  39. Marinus Kistemaker:
    Proficiat !
    Ik heb met veel plezier uw reis gevolgd.
    Hartelijk bedankt voor de onderhoudende verhalen en mooie foto's !
  40. Alex:
    7 juli 2018
    Bart dat heb je dan toch maar weer geflikt. Geniet van de reünie met je gezin en je kunt terug kijken op een bijzondere ervaring. Heb alleen nog geen antwoord op wat wij nou moeten als vast ritueel nu je reis verslagen niet meer elke avond voorbij komen!
  41. Corrie v lieshout.:
    8 juli 2018
    Bart 👍👍👍👍geweldig, respect je droom waar gemaakt proficiat en diepe buiging.
    Groetjes.