Dag 44 Bénévent de l'Abbaye Limoges 71,2km

15 mei 2018 - Limoges, Frankrijk

Als ik in de ochtend in de keuken kom zit de rest al aan het ontbijt. Hier kun je voor een paar centen een ei kopen van de eigen kippen. De gelegenheid om eens te breken met de Franse traditie. Ik begin te kokkerellen en maak een heerlijk roerei. Kijk als ze denken dat je een chef bent moet je ze ook in die waan laten. Ik ruim mee op en stap als laatste buiten. Het is druilerig weer maar ik laat de poncho opgeborgen. Terwijl ik de stad uit loop langs de hoofdweg word ik voorbij gereden door auto's die met grote snelheid langs mij heen razen. Ik heb gisteren genoeg asfalt gezien. Ik besluit de oorspronkelijke route te volgen die mij het bos in laat gaan. En nu maar hopen dat het vele water de paden niet onbegaanbaar heeft gemaakt. Het valt reuze mee. Ofschoon het bos zelf al een tijdje wakker is vind ik het zalig om zelf wakker te worden in dit decor. Na anderhalf uur ben ik er weer uit en komt er een volgend avontuur nl met de trein naar Limoges. Ofschoon het slechts een treinafstand is van zo'n 30km is het volgens het routeboek een afstand van 71,2km. Hiermee lig ik weer op schema en ben van de tijdsdruk af. In Marsac aangekomen zie ik nergens iets of iemand waar ik een kaartje kan kopen. Ik loop naar een nabij gelegen garagebedrijf en vraag de man of hij kan helpen. Hij loopt met me mee en ziet verder ook niets. Dan maakt hij gebruik van de daar aanwezige noodtelefoon. Kan gewoon bij de conducteur gekocht worden en, niet onbelangrijk, de trein rijdt. Tegen 12.00 uur ben ik in Limoges. Mijn eerste overnachtinskeuze blijkt vol dus naar de volgende. Nadat ik me heb geïnstalleerd ga ik op weg om de kathedraal te bezoeken. Ik loop over de pont Saint Etienne en realiseer me dat hier al honderden jaren pelgrims gebruik van hebben gemaakt om de stad binnen te komen en de kathedraal te bezoeken. Ik besluit bij de sacristie maar even aan te kloppen voor een stempel. Een enthousiaste medewerker helpt me en laat zich niet remmen mij door de kathedraal te leiden en over allerlei bijzonderheden verslag te doen. Ik had al gezegd een petit peu Frans te spreken maar de jaartallen vliegen me om de oren. Door een gepaste stilte te respecteren kom ik er mee weg om wat te mompelen en even enthousiast te knikken. Zo zie je dat stilte ook een grote vriend kan zijn in plaats van een ongemakkelijke situatie. Morgen de wekker een uurtje eerder. Eerstvolgende overnachtinsadres is op 28,4 km. Toch maar gereserveerd want het wordt drukker. Moet ik wel voor 17.00uur de sleutel hebben opgehaald op het gemeentehuis. We gaan het zien

1. Miranda marcelis:
    15 mei 2018
    Wat een mooi cathedraal. Indruk wekkend. Dat is wat anders dan de kerk in tilburg Succes morgen weer Bartje ☘️Gr Miranda
  2. Ben:
    16 mei 2018
    Voor 17u00 de sleutel ophalen bij de gemeente...
    hmmm.... aan de ene kant denk ik dat je er op
    tijd moet zijn... want 17:00 is 17:00..!..!..
    Aan de andere kant... gezien het gemak waarop
    zowel d'n garagist en d'n stempelier tijd voor je
    vrijmaken doet me vermoeden dat je ook nog
    wel om 17:01 bij de gemeente kunt aankloppen...
    ( maar of ze dan de deur opendoen... )

Vanuit (een andere) hier veel wandelpret toegewenst.
  3. Peter:
    Go Bart go wij vertrekken vandaag vanuit La Chatre groetjes Peter en de Friezen
  4. Berry:
    Zelfs je ei was geroerd door de sfeervolle bestemming Limoges. Ik zie je al staan in die kathedraal bij die persoonlijke rondleiding: met interesse, bevestigend als een knikengeltje, een bietje schijnheilig en rondspeurend wat een foto waard is. Want die zien er prachtig uit ! Vandaag weer flink op pad, want het liedje zei het al: il est cinq heure ! Hoop dat het droog gaat worden !
  5. Ton:
    16 mei 2018
    Beste broer. Kathedralen, kerken en kapelletjes ze hebben geen geheimen meer voor je als je terug bent. Weer prachtige foto's en verslag. Ik ben blij te lezen dat je weer op schema zit.
    Plan
    Om een groot werk te volbrengen zijn twee dingen nodig: een grondig plan en te weinig tijd.