Dag 16 Lalobbe Chateau Porcien 21,5km

17 april 2018 - Château-Porcien, Frankrijk

Vandaag dan de dag van de waarheid. Karin, medische zakendeskundige, had mij het liefste naar huis zien gaan en na een maand herstel weer terug zien komen. Dat advies heb ik naast me neergelegd. Maar dat betekent wel dat ik mijn plannen wat moet aanpassen. Iedere dag is een revalidatie voor de volgende. Ik hoop dat deze revalidatie niet te lang duurt. Mijn doel is honderd dagen onderweg te zijn, honderd dagen op mezelf teruggeworpen te zijn. En in deze honderd dagen veel mooie ontmoetingen te hebben. Hoe die dagen eruit zien is van ondergeschikt belang.
Enfin om maar Frans te beginnen. Ik liep weg uit Lalobbe en kon meteen het zandpad op en beginnen aan een pittige klim. En wat deed die enkel pijn. Het duurde zeker een uur voordat ik mijn gang een beetje gevonden had. Toen uiteindelijk na Wasigny het wat meer glooiend werd kon ik me eindelijk focussen op het zetten van mijn pas. Na verloop van tijd lukte dat vrij aardig alleen ik kan nog geen snelheid ontwikkelen. Ik kon dus langzaam maar gestaag voorwaarts. Toen ik Wasigny uit liep kwam er een man op mij toegelopen. Hij maakte me duidelijk dat hij vorig jaar de chemin gelopen had. Of het wel ging met me en of ik iets nodig had. Nee het ging prima. Ik was al wel van route afgeweken door te kiezen voor de asfaltwegen. Het landschap blijft hetzelfde. Golvende omgeploegde akkers afgewisseld met in bloei komende koolbloemen. Jammer dat de vele windmolens het landschap verstoren. Mijn enkel begon op te spelen dus ik dacht we gaan de duim maar inschakelen. Als er niemand rijdt kan er ook niemand stoppen. Uitendelijk stopt er een man die me een eind de goede richting in kan brengen. Ik stap in en hij brengt me op nog 3,5 km van het einddoel. Dat is mooi meegenomen. Als ik een uurtje verder ben staat dezelfde man er weer. Inmiddsheeft hij zijn dochter van school opgehaald en was naar mij op zoek gegaan om me dat laatste stukje ook nog weg te kunnen brengen. Hoezo zouden Fransen niet aardig zijn. Bij het gemeentehuis krijg ik een stempel en wordt doorverwezen naar de Carrefour. Hier betaal ik €10,00 en daarvoor krijg ik de code van de gemeentelijke gite. Deze ziet er perfect uit. Geweldige service van deze gemeente. Vooralsnog ben ik de enige gast. We zullen zien.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Dion Rohde:
    17 april 2018
    Gelukkig ben je weer een beetje op de been. Hopelijk geneest alles gauw zodat je weer volop kan genieten van je reis. Succes weer. 👍
  2. Miranda marcelis:
    17 april 2018
    Oh knap hoor. Wat ben je toch een doorzetter. Blijven mooie verhalen wat je schrijft. Succes morgen ☘️
  3. Andre:
    17 april 2018
    Maar je bent weer ‘aan de wandel’ en dat is toch al iets. Met stukjes en beetjes kom je ook vooruit. Je voelt zelf het beste wat wel of niet kan. Laat je niet leiden alsof het een ‘target’ is die je MOET halen. Vandaag niet alleen die vervelende enkel, maar ook de rugzak weer die je mee moet ‘zeulen’ , toch knap dat je alweer in Chateau Porcien bent aangekomen, hebben ze daar, of beter, maken ze daar ook al die geneeskrachtige drank ‘ Champgne’ ? Ik denk het niet, met het blikje bier bij de maaltijd zo te zien. Succes en goe bezig.
  4. Henk en Jeanne Veltmeijer:
    17 april 2018
    Prima Bart, je toont nu je doorzettingsmentaliteit. Wij hopen dat je de tocht helemaal uit mag lopen. Je verdient het........
  5. Jose Rasenberg:
    17 april 2018
    Ik kon niet tot morgenvroeg wachten dus nu even stiekem gekeken maar gelukkig Bart je je loopt weer....of lopen?......je komt vooruit! Knap hoor. Een goed nachtrust gewenst.
  6. Yvonne:
    17 april 2018
    Wij hopen dat je enkel snel beter voelt ! Dan nu maar eventjes iets rustiger en langzamer aan .. wat fijn dat je zoveel lieve mensen tegen komt 😁 succes bart !
  7. Gerrie govers:
    17 april 2018
    Joh, wat een doorzetter ben jij ......jij bent een TOPPER ... hopelijk morgen weer wat minder pijn , en een fijne wandeldag.
  8. Yvonne en Anita:
    Hey Bart
    Wij hopen van harte dat je enkel snel geneest zodat je weer met plezier verder kunt aan je tocht🚶‍♂️. En we staan versteld van de gastvrijheid 🏠die je al van verschillende mensen hebt mogen ontvangen....... zijn er toch nog veel goede mensen op deze aardbol 🌍. Bart zet hem op en we kijken elke dag weer uit naar je verhaal 👨‍💻en je foto's, je zou een goede schrijver kunnen zijn , (misschien iets voor als je terug bent) 😄 want als we jou verhalen lezen📱 is het net of we er zelf bij zijn.
    Veel succes weer voor morgen 😘
  9. Ton:
    17 april 2018
    Beste Broer, chappeau, wat een doorzettingsvermogen en behulpzame medemensen. Ik had niet verwacht dat je deze dag zou lopen(als ik de foto van je enkel zie) blijf voorzichtig en neem geen onnodige risico's.
    Voorzichtigheid:
    Het beste deel van moed is voorzichtigheid.
    Broer, Bon Camino
  10. Berry:
    17 april 2018
    Als ik de foto's bekijk, staat er keurig reclame naast van "France individuelle". En dat is wat het is. Vaak hoor ik mensen afgeven op "de" Fransen. Ik deel dat absoluut niet en het doet goed dat jij dat nu bevestigt. Laten we hopen, dat je dat ook de komende dagen zo ervaart, stap voor stap. En je weet het: de gestage druppel holt de steen uit. Bon courage, Bart !
  11. Liesbeth:
    18 april 2018
    Klasse Bart dat je toch gelopen hebt, maar blijf wel uitkijken met die enkel. Respect jongen
  12. Ineke van der pennen:
    18 april 2018
    dat je een doorzetter bent was al bekend,en dat bewijst het nu maar weer eens.
    zorg wel goed voor jezelf en vooral voor die enkel van je.
    alles komt goed Bart.
  13. Peter Verzijl:
    18 april 2018
    Gelukkig ben je weer onderweg Bart. Ik hoop dat je enkel vandaag weer iets beter aanvoelt. 💪
  14. Jacqueline en Leo Bouter:
    18 april 2018
    Beste Bart, wij kennen elkaar niet maar we hebben de camino gelopen vanuit Stonehenge en we gunnen je ook een mooie camino. Je enkel heeft duidelijk rust nodig en aardige Karin, die deskundige is, wil zelfs een maand rust. Dan is het dus ernstig. Zie het als een teken van Jacobus dat je haar bent tegen gekomen. Wij hebben een idee: laat je ophalen, rest van april rust op medisch advies en 1 mei beginnen in Moustey. Het ligt 100 km ten zuiden van Bordeaux en heeft een kei waar op staat 1000 km. Mooi symbolisch begin. Keigoed zou je kunnen zeggen. Dan heb je 200 km redelijk vlak terrein naar de Pyreneeen om het lichaam te laten wennen. Vervolgens 800 km naar Santiago. En dan dank je Jacobus, in alle bescheidenheid, dat je zo'n mooie tocht van 1000 km hebt mogen lopen. We schrijven dit met enige aarzeling omdat we enerzijds respecteren dat je je eigen camino moet kunnen lopen maar anderzijds lezen dat het niet goed loopt. Dit is ook geen advies maar een idee van meelevende vreemden die graag de onbalans uit je camino zien verdwijnen. Wat je ook besluit, we wensen je een hele mooie camino! Jacqueline en Leo.
  15. Ben:
    Hoi Bart,

vanuit hier een meditatief medicijntje voor jouw enkel.
    Ik weet niet of het nog werkt als het bij jou aankomt.
    Al die grenzen bemand door lokale grensmannen
    kosten nu eenmaal wel het één en ander.

De zelfgemaakte staf gaat nu extra zijn best moeten doen!
    Kunnen we meteen checken of
    tie uit het goede hout is gesneden.
  16. Els:
    18 april 2018
    Gelukkige het gaat ietsje beter maar forceer het niet. Gun jezelf maar vooral de enkel de nodige rust.
    En wat fijn dat er wel degelijk nog mede mensen zijn die elkaar helpen sjapoo.
    Bart succes! !!!
  17. J. Vermeiren:
    18 april 2018
    Helaas vandaag pas tijd om je te volgen ( zijn net terug uit Italie ) knap dat jij al zover bent gekomen, hopen dat het met jouw enkel wat wil beteren. SUCCES en tot horens,